ZorgPortaal.nl


Zelfroosteren als beloning

Zelfroosteren als beloning

38 graden gaf de thermostaat gistermiddag aan. Een temperatuur waar ik in de winter soms naar snak, maar waar ik gisteren een groot deel van de tijd voor binnen bleef. Een temperatuur met luchtvochtigheid waar ik als begin veertiger al niet blij van word maar waardoor de levensverwachting onder bepaalde doelgroepen zelfs drastisch moet worden bijgesteld. Maar de één zijn dood is de ander zijn brood. Een van mijn beste vrienden vertelde me afgelopen week lootjes te moeten trekken. Ik begreep hem niet direct maar even later viel het kwartje. Hij is spreker bij uitvaarten.

Er zijn veel mensen die werkzaam zijn in het voorprogramma van mijn vriend. Daarmee doel ik op alle mensen die werkzaam zijn in de zorg. En met voorprogramma bedoel ik absoluut niet dat het ondergeschikt is aan wat hij doet. Maar over het algemeen staat hij voor een groter publiek en krijgt hij soms zelfs applaus.

Respect. Respect is een term die veel wordt gebruikt maar waarvan zelden de lading door zender en ontvanger hetzelfde wordt gewogen. Maar geloof me, ik heb diep respect voor de mensen in de zorg. Zoveel passie voor het vak zie je zelden in andere vakgebieden. Ik ben trots op al die mensen die dagelijks het leed van hun medemens proberen te verzachten. En dit zeg ik niet alleen omdat mijn vrouw werkzaam is in een ziekenhuis (maar mocht je dit toevallig lezen Judith: maak je nu weer eens van die lekkere crab cakes?).

De mensen in de zorg doen het niet voor een applaus of voor dankbaarheid. Toch zou wat extra waardering wel prettig zijn, toch? In de gesprekken die ik met zorgverleners op verschillende niveaus de afgelopen jaren heb gevoerd, heb ik hen gevraagd naar hun drijfveren. Voor geld is men niet de zorg in gegaan. Ook prestige en invloed scoren laag. Goede werkrelaties, vertrouwen en altruïsme daarentegen zijn de daadwerkelijke drijfveren.

Zelfroosteren is een beloning mits dit goed ingezet wordt. Zelfroosteren biedt zorgverleners de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op hun dienstrooster. Hierbij wordt de zorgverlener beloond met een stuk vertrouwen en wordt de teamspirit versterkt. Als het goed wordt ingezet.

Als je het in Nederland hebt over zelfroosteren, dan denkt men vaak aan een puntensysteem en aan jokertjes. Maar is dat wel zo wenselijk? Laten we dit eens onder de loep nemen.

Het puntensysteem is een vanuit Zweden afkomstige methodiek, die door veel leveranciers van planningsoplossingen is overgenomen. De joker is een symbool dat door collega's is geïntroduceerd om een dag te kunnen blokken voor privé doeleinden. Een duidelijke metafoor en ik vind het haast jammer dat ik het zelf niet heb bedacht.

Het puntensysteem beloont zorgverleners die minder populaire diensten kiezen en/of die flexibel omgaan met ruilingen en last minute inzet. Klinkt goed, toch? Helaas is ieder puntensysteem echter te misbruiken. Het belangrijkste argument waarom ik er geen voorstander van ben is dat een puntensysteem egoïsme in de hand werkt. Door individueel te belonen gaat men automatisch voor persoonlijk gewin. Maar hoe zorg je dan wel voor evenwichtige inzet? Door niet te sturen maar door vertrouwen te hebben in de zelfsturing van teams. Dit is het uitgangspunt van Collectief zelfroosteren. Binnen kaders werkt men binnen het team collectief aan de planning. Ieder kan hierbij nog steeds invloed uitoefenen op het rooster, waarbij via een aantal fasen wordt gekomen tot een ideaal rooster. Binnen dit dynamische groepsproces worden belangen van de organisatie en van de individu bewaakt en ontstaat een hechtere band binnen het team d.m.v. software ondersteunde dialoog. En waren goede werkrelaties en vertrouwen niet twee van de belangrijkste drijfveren?

Een voorwaarde voor zelfroosteren is vertrouwen. Een puntensysteem is bedoeld voor sturing en controle. Een contradictio in terminis.

Bij organisaties waar ik vanuit mijn rol binnen Monaco langskom, zie ik dat men d.m.v. collectief zelfroosteren het vertrouwen aan zorgverleners geeft dat men verdient. En wie weet, misschien volgt later het verdiende applaus ook nog eens.


Crisis in de zorg. Tijd voor een CPO?
Het begint met luisteren ...

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reactie
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
maandag 27 maart 2017