× Vragen, antwoorden en discussie m.b.t. zorgprofessionals in opleiding.

Topic-icon Methodisch handelen en overstijgend denken

24 jan 2014 19:17 #26272 door citroen2005
Methodisch handelen en overstijgend denken was gemaakt door citroen2005
Hallo,

Ik ben een 43-jarige 2e jaars BBL-er voor de opleiding tot Woonbegeleider en werk op een revalidatieafdeling. Ik heb onlangs weer een heel positief voortgangsgesprek gehad. Ik werk goed aan mijn doelen (niet chaotisch raken, grenzen stellen), heb oog voor de belangen en de gezondheid van de cliënten, mijn beroepsprestaties zijn goed en verzorgd, school gaat prima kortom...het gaat goed...dacht ik.

Er werd afgelopen week een extra voortgangsgesprek gepland. Mijn werkbegeleider maakt zich zorgen over mij en dan met name of ik straks in de 3e fase al het inzicht wel zou hebben om uiteindelijk een woonbegeleider te kunnen worden. Als helpende (ass. woonbegeleider) heeft ze geen vraagtekens want alles wat ik doe, doe ik goed.

Men wil dat ik overstijgend ga denken. Dat ik methodisch ga werken (ik dacht dat ik dat al deed...maar dat was meer per cliënt en dat is goed). Ze vinden dat ik te weinig ook heb voor de hele afdeling (24 cliënten). De afdeling is opgedeeld in 2 units en als ik op unit A werk, heb ik alleen zicht op die afdeling.

Het probleem wat ik ervaar is dat ik een beelddenker ben (visueel). Ik vind het al vanaf het begin van de opleiding moeilijk om de thermologie te snappen (competenties, overstijgend denken, methodisch handelen). Ik doe veel dingen vanuit mijn "gevoel" een vaak blijkt dat te kloppen. Maar dat is natuurlijk niet genoeg.

Laatst werkte ik met mijn werkbegeleider en vroeg haar hoe ik een hotpack moest verwarmen. Ze had me uitleg gegeven, maar in het voortgangsgesprek zei ze dat er van mij verwacht wordt dat ik die dingen zelf uit ga zoeken...want als woonbegeleider moet ik dat ook kunnen. Ook heeft ze als advies dat ze collega woonbegeleiders gaat vragen om mij geen directe antwoorden meer te geven, maar mij de vraag terug te geven door te vragen "wat denk je zelf ?".

Ik vind het echt moeilijk om dit onder de knie te krijgen :blush: Wie heeft er tips voor mij hoe ik, als beelddenker, leer om uiteindelijk een afdeling helemaal zelfstandig te kunnen draaien ? Kortom, hoe kan ik leren om methodisch te handelen en overstijgend te denken ?

Greetz,

Marianne

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

28 jan 2014 13:41 #26276 door lisa2
Beantwoord door lisa2 in topic Methodisch handelen en overstijgend denken
Hallo Marianne,

Ik vind je werkbegeleider erg kort door de bocht gaan.
Je hebt in leerlingen allerlei leerstijlen.
De ene heeft veel begeleiding nodig en de andere weinig, het is de kunst om je je daar op aan te passen als werkbegeleider.

Jij vraagt hoe je een hotpack op moet warmen. Als je dat nog nooit gedaan hebt of nooit uitleg hebt gekregen vind ik dat logisch dat je dit navraagt.
Als je echter de week erop weer hetzelfde vraagt en de week daarop ook weer. Ja dan zou ik ook gaan redeneren : wat denk je zelf.
Als leerling moet je vragen mogen stellen en feedback te vragen en krijgen .
Heb je op school een praktijkbegeleider waar je begeleiding aan kunt vragen of je BPVgroepje?
Ik werk zelf in de thuiszorg dus daar is altijd 1 op 1 contact en geen hele afdeling, dus daar heb ik zelf ook geen ideeen over om je te helpen.
En maak je je nu nog niet druk om de hele afdeling te kunnen runnen.
Dat komt vanzelf wel als je er aan toe bent. Je bent niet voor niets 2de jaars.

succes Groetjes Lisa
De volgende gebruiker (s) zei dank u: citroen2005

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

17 mei 2014 12:20 #26351 door citroen2005
Beantwoord door citroen2005 in topic Methodisch handelen en overstijgend denken
Hoi Lisa,

Dank je wel voor je reactie...ik ben inmiddels een paar maanden verder ...en ineens...lukt het nu wel. Men ziet een groei in mij en ziet dat ik het allemaal "beter doe"...maar om nou te zeggen dat ik er een plan op los gelaten heb ?

Nee, ik heb mijn hart gevolgd qua clientenverzorging/benadering en nu loopt het ineens wel.

Ieder heeft zijn/haar eigen tempo om iets te leren...ik heb lang(er) de tijd nodig, maar kom er blijkbaar wel....en dat hou ik dan maar in mijn achterhoofd :-))

Greetz,

Marianne

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.