× Vragen, antwoorden en discussie m.b.t. zorgprofessionals in opleiding.

Topic-icon Dagelijkse leerdoelen MBO-V

07 dec 2013 11:35 #26223 door Sebastiaan90
Dagelijkse leerdoelen MBO-V was gemaakt door Sebastiaan90
Hoi allemaal,

Ik doe sinds september de verkorte opleiding voor verpleegkundige MBO.
Nu moet ik dagelijkse leerdoelen aangeven bij mijn begeleider op mijn BPV.

Ik vind het lastig om leerdoelen te formuleren, wie kan mijn hiermee op weg helpen?

Thanks! :laugh:

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

15 dec 2013 23:52 #26226 door bordeaux
Beantwoord door bordeaux in topic Dagelijkse leerdoelen MBO-V
Omdat ik ik niet weet welke leerdoelen jij voor jezelf hebt gesteld, heb ik hier een korte uitleg voor jouw hoe jij die kan formuleren. Misschien kan je dit ook vragen aan je slb'er en jouw wb-er.Formuleren van leerdoelen

Zoals de naam leerdoelen al zegt gaat het hier om gedrag dat je nog niet beheerst, dat je nog moet leren.
Om nieuw gedrag te kunnen aanleren, moet je leren werken met ‘geoperationaliseerde’ leerdoelen. Dat betekent dat je het gedrag, waarmee je wilt experimenteren zo beschrijft, dat je weet wat je concreet moet doen.
Voorbeeld: ‘Leren beter te communiceren’ is een te abstracte formulering die geen aanwijzing bevat voor het concrete gedrag, waarmee je moet experimenteren. Beter is bijvoorbeeld.: ‘Leren de ander aan te kijken als ik iets tegen hem zeg’.
Om te kunnen vaststellen of je je leerdoel hebt bereikt is het nodig om feedback te krijgen van anderen. Bijvoorbeeld: Je kunt zelf niet vaststellen of je goed hebt geluisterd en begrepen hebt wat een ander bedoelt. Door zijn mening in eigen woorden samen te vatten kan de ander hierover uitsluitsel geven.



Richtlijnen voor het formuleren van leerdoelen

Voor elk leerdoel kies je een observeerbare activiteit of verrichting die je wilt uitvoeren (=concreet waarneembaar gedrag), waarin duidelijk wordt aangegeven:

Doel Wat je wilt bereiken en waarom?
Inhoud Waar gaat het precies om?
Leerweg Hoe ga je daaraan werken?
Tijdpad Hoelang je erover mag doen?
Evaluatie Resultaat: “als ik mijn leerdoel heb behaald dan kan ik tenminste….., dit
wordt aangetoond door…”

Het formuleren van persoonlijke leerdoelen

Een hulpmiddel voor het formuleren van goede leerdoelen is het SMARTI-model.
Een goed leerdoel is:
S Specifiek geeft precies aan wat je wilt ontwikkelen
M Meetbaar het resultaat is meetbaar
A Activerend geformuleerd in activiteiten, een actieplan
R Realistisch haalbaar gezien omstandigheden
T in Tijd gezet voorzien van een tijdsplanning
I Inspirerend motiveert je, is aantrekkelijk voor je

Specifiek

Een doel is alleen nuttig als het beschrijft wat je wil gaan doen, hoe je dat denkt te doen en wanneer of waar. Voorbeelden van niet specifieke, dus vage leerdoelen zijn:
Ik wil een beter teamlid worden.
Ik wil leren leidinggeven.
Vage doelen hebben meer het karakter van een wens: je kunt er wel vanuit starten, maar om ze te bereiken moetje ze specifieker maken, bijvoorbeeld:



Wens Doel


Ik wil een beter teamlid worden. Ik wil in de volgende groep meer betrokken zijn door...
Ik wil leren leidinggeven. In de volgende projectgroep wil ik een aantal
vergaderingen voorzitten en daarbij...

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.