× Vragen, antwoorden en discussie m.b.t. zorgprofessionals in opleiding.

Topic-icon Vraag M.b.t. Leerlingbegeleiding Competentie Gericht Leren

20 apr 2009 15:04 #17403 door een zuster
Hallo Daphne,

Wij, 2 derdejaars hbo-v studenten in het LUMC, zijn bezig met een onderzoek naar werkbegeleiding aan 1e jaars mbo-vers (nieuwe stijl). We hebben op t forum over jouw werkboek werkbegeleiding gelezen en zijn hierin zeer geinteresseerd, omdat we zelf ook een inwerkprocedure willen maken. Zouden wij jouw werkboek mogen inkijken, zodat wij een beeld kunnen vormen van hoe wij dit het beste kunnen aanpakken?

Groetjes!

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

05 mei 2009 19:23 #17404 door :-:daphne:-:
Beantwoord door :-:daphne:-: in topic Vraag M.b.t. Leerlingbegeleiding Competentie Gericht Leren
<!--quoteo(post=20949:date=20-04-2009, 15:04:name=een zuster)--><div class='quotetop'>QUOTE(een zuster @ 20-04-2009, 15:04) <a href="index.php?act=findpost&pid=20949"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hallo Daphne,

Wij, 2 derdejaars hbo-v studenten in het LUMC, zijn bezig met een onderzoek naar werkbegeleiding aan 1e jaars mbo-vers (nieuwe stijl). We hebben op t forum over jouw werkboek werkbegeleiding gelezen en zijn hierin zeer geinteresseerd, omdat we zelf ook een inwerkprocedure willen maken. Zouden wij jouw werkboek mogen inkijken, zodat wij een beeld kunnen vormen van hoe wij dit het beste kunnen aanpakken?

Groetjes!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hallo allemaal,

Ik lees nog steeds regelmatig reacties van mensen die mijn werkboek werkbegeleiding in zouden willen zien.
Ik zou jullie dit ook graag sturen, maar aangezien ik bij mijn oude werkgever weg ben kan ik jullie deze niet meer toezenden..
Ik heb hem namelijk niet meer op mijn eigen pc staan (is thee overheen gegaan, erg dom ik weet het... maar er is niets van al mijn bestanden overgebleven).

Belangrijk blijft bij de begeleiding : regelmatig gesprekken houden, de leerling een richting insturen aangezien competentie gericht leren gemaakt is voor leerlingen die hier ook mee om kunnen gaan, die ook om kunnen gaan met de vrijheid van het niets hoeven, en alles mogen waar cgl toch wel een beetje op neerkomt.
Zorg als werkbegeleider zijnde dat je duidelijk hebt wat je op de afdeling van een leerling in een bepaald leerjaar mag verwachten, zet dit op papier, en ga in gesprek met de leerling zo kan je b.v. gaan spreken over hoe iemand zichzelf binnen een clientenbespreking ziet, als iemand zelf weinig aan geeft kan je vragen wat er aan voorbereidingen getroffen moeten worden, en zelfs wanneer de leerling er dan niet op komt om het te gaan doen, kan je voorstellen om de leerling het verslag voor een clientenbespreking te laten schrijven en dat jij als werkbegeleider het nakijkt.
Verder vind ik het erg belangrijk dat een leerling een logboek bijhoudt, waar zowel zijn reactie op het werken van die dag staat als die van de collega met wie hij die dag heeft gewerkt. Dit om een goed zich te hebben op het leerproces, en zodat de leerling "ingedekt" is, wat inhoudt dat er niet gezegd kan worden dat een leerling iets niet gedaan heeft of niet goed gedaan heeft, als op het papier iets anders is geschreven.

Als jullie nog meer vragen hebben ben ik jullie graag van dienst, heb namelijk het meeste nog wel in mijn hoofd zitten.

Groetjes, Daphne

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

02 juli 2009 09:22 #17405 door consulent bij calibris
Beantwoord door consulent bij calibris in topic Vraag M.b.t. Leerlingbegeleiding Competentie Gericht Leren
Hoi allemaal,

Wat misschien ook een handige site voor jullie is: www.calibris.nl
Deze organisatie houdt zich bezig met alle MBO opleidingen in Sport, Welzijn en Zorg en maakt het kwalificatiedossiers van deze opleidingen. Je kunt even naar de site gaan voor dit onderwerp en binnen Calibris zijn er een heleboel adviseurs die jullie graag willen helpen.
Ook zijn er handige, gratis producten te vinden over dit onderwerp!

Succes allemaal!

Groetjes,
Sara

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

11 juli 2009 21:51 #17406 door Kruit
<!--quoteo(post=19846:date=17-12-2008, 12:25:name=:-:Daphne:-:)--><div class='quotetop'>QUOTE(:-:Daphne:-: @ 17-12-2008, 12:25) <a href="index.php?act=findpost&pid=19846"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Heey,

Leuk dat jullie allemaal nog reageren. Inmiddels heb ik mijn kwaliteitsproduct nu zon 6 maanden geleden ingeleverd. Ik heb leerlingen en werkbegeleiders ondervraagd. Aan de hand daarvan heb ik een formulier "dagrapportage" geschreven, waarin de leerling iedere dag zijn leerdoelen benoemd en deze het begin van de dienst met de collega doorneemt, dan aan het einde van de dienst schrijft de leerling op hoe hij die dag aan de leerdoelen heeft gewerkt, en de werkbegeleider hoe hij vind dat de leerling eraan gewerkt heeft en wat zij ervan terug heeft gezien.
Daarnaast vond ik het erg belangrijk om iedere werkbegeleider op de afdeling hierover te informeren en zijn er 3 klinische lessen geweest hierover. Alsmede dat er nu 1x in de 3 maanden een werkbegeleidersoverleg is waarin zij allen bij elkaar komen om te spreken over dingen waar zij tegen aanlopen of nog niet veel van begrijpen.

Daarnaast heb ik een werkboek werkbegeleiding geschreven, waarin voor ieder leerjaar beschreven staat wat wij als werkbegeleiders van een leerling mogen verwachten, helemaal toegespits op de actuele onderwerpen en werkzaamheden van de afdeling. Belangrijk is dat dit niet gezien moet worden als iets waardoor de leerling van alles voorgekauwd krijgt, het is meer een instrument waar de werkbegeleider in een gesprek een handvat aan heeft, en kan aansturen op het laten nadenken van een leerling. B.v. hoe zie jij jezelf in een werkbespreking, welke taak/rol zou jij hierin kunnen vervullen. En dit zo in het kader van medicatie, groepsmomenten, besprekingen, persoonlijkbegeleiderschap e.d.

Op mijn eigen afdeling wordt momenteel al met dit instrument gewerkt. En ik kreeg 3 weken geleden het bericht dat de opleidingscommissie het dusdanig goed vind dat het binnen de gehele instelling in gebruik zal worden genomen.

Groeten, Daphne<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hallo Daphne, ik ben als praktijkopleider in de ouderenzorg erg benieuw naar jou werkboek. Zou ik die mogen lezen? Groet Christa Kruit.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

14 juli 2009 15:48 #17407 door Kruit
<!--quoteo(post=21085:date=5-05-2009, 19:23:name=:-:Daphne:-:)--><div class='quotetop'>QUOTE(:-:Daphne:-: @ 5-05-2009, 19:23) <a href="index.php?act=findpost&pid=21085"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=20949:date=20-04-2009, 15:04:name=een zuster)--><div class='quotetop'>QUOTE(een zuster @ 20-04-2009, 15:04) <a href="index.php?act=findpost&pid=20949"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hallo Daphne,
Hallo Daphene. Ik ben bezig met het opzetten van een leerlingenmap in onze organisatie. Dit met het doel dat de leerlingen doorgaan met hun opleiding als werkbegeleider niet aanwezig is in de organisatie. Het is ook om te voorkomen dat leerlingen verder zijn in de praktijk dan de pop/pap. Kan jij mij advies geven? Welke formulieren zijn hiervoor belangrijk buiten de feedback en reflectie.

Wij, 2 derdejaars hbo-v studenten in het LUMC, zijn bezig met een onderzoek naar werkbegeleiding aan 1e jaars mbo-vers (nieuwe stijl). We hebben op t forum over jouw werkboek werkbegeleiding gelezen en zijn hierin zeer geinteresseerd, omdat we zelf ook een inwerkprocedure willen maken. Zouden wij jouw werkboek mogen inkijken, zodat wij een beeld kunnen vormen van hoe wij dit het beste kunnen aanpakken?

Groetjes!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hallo allemaal,

Ik lees nog steeds regelmatig reacties van mensen die mijn werkboek werkbegeleiding in zouden willen zien.
Ik zou jullie dit ook graag sturen, maar aangezien ik bij mijn oude werkgever weg ben kan ik jullie deze niet meer toezenden..
Ik heb hem namelijk niet meer op mijn eigen pc staan (is thee overheen gegaan, erg dom ik weet het... maar er is niets van al mijn bestanden overgebleven).

Belangrijk blijft bij de begeleiding : regelmatig gesprekken houden, de leerling een richting insturen aangezien competentie gericht leren gemaakt is voor leerlingen die hier ook mee om kunnen gaan, die ook om kunnen gaan met de vrijheid van het niets hoeven, en alles mogen waar cgl toch wel een beetje op neerkomt.
Zorg als werkbegeleider zijnde dat je duidelijk hebt wat je op de afdeling van een leerling in een bepaald leerjaar mag verwachten, zet dit op papier, en ga in gesprek met de leerling zo kan je b.v. gaan spreken over hoe iemand zichzelf binnen een clientenbespreking ziet, als iemand zelf weinig aan geeft kan je vragen wat er aan voorbereidingen getroffen moeten worden, en zelfs wanneer de leerling er dan niet op komt om het te gaan doen, kan je voorstellen om de leerling het verslag voor een clientenbespreking te laten schrijven en dat jij als werkbegeleider het nakijkt.
Verder vind ik het erg belangrijk dat een leerling een logboek bijhoudt, waar zowel zijn reactie op het werken van die dag staat als die van de collega met wie hij die dag heeft gewerkt. Dit om een goed zich te hebben op het leerproces, en zodat de leerling "ingedekt" is, wat inhoudt dat er niet gezegd kan worden dat een leerling iets niet gedaan heeft of niet goed gedaan heeft, als op het papier iets anders is geschreven.

Als jullie nog meer vragen hebben ben ik jullie graag van dienst, heb namelijk het meeste nog wel in mijn hoofd zitten.

Groetjes, Daphne
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

30 juni 2014 19:06 #26376 door misssu1969
Beste Daphne,

Ik ben op dit moment bezig met het geven van werkbegeleiding aan de werkbegeleider. Graag zou ik van u wat materiaal willen ontvangen om ook met het instrument te kunnen werken en dit in de instelling door te voeren. Zou er heel erg blij mee zijn.

Groeten,
Peggy

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.