× Vragen, antwoorden en discussie m.b.t. zorgprofessionals in opleiding.

Topic-icon Vraag M.b.t. Leerlingbegeleiding Competentie Gericht Leren

12 feb 2008 20:02 #17395 door :-:daphne:-:
Hallo,

Mijn kwaliteitsonderzoek ga ik doen over leerlingbegeleiding (in combinatie met competentie gericht leren).

Wat ik mij af vraag is wat jullie echt belangrijk vinden van begeleiding op je stage/werk.
b.v. begeleidt worden door iemand die de functie vervuld waar jij een opleiding voor doet, bepaalde manieren van communiceren, frequentie van gesprekken, wie neemt initiatief je werkbegeleider of jij, wanneer wil je dat een werkbegeleider ingrijpt en wanneer wil je wat afstand e.d.

Zou het erg prettig vinden als jullie dit voor mij kunnen beantwoorden.

Groeten,
Daphne

(4de jaars leerling mbo-verpleegkunde)

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

27 feb 2008 20:35 #17396 door gastje
<!--quoteo(post=17445:date=12-02-2008, 21:02:name=:-:Daphne:-:)--><div class='quotetop'>QUOTE(:-:Daphne:-: @ 12-02-2008, 21:02) <a href="index.php?act=findpost&pid=17445"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hallo,

Mijn kwaliteitsonderzoek ga ik doen over leerlingbegeleiding (in combinatie met competentie gericht leren).

Wat ik mij af vraag is wat jullie echt belangrijk vinden van begeleiding op je stage/werk.
b.v. begeleidt worden door iemand die de functie vervuld waar jij een opleiding voor doet, bepaalde manieren van communiceren, frequentie van gesprekken, wie neemt initiatief je werkbegeleider of jij, wanneer wil je dat een werkbegeleider ingrijpt en wanneer wil je wat afstand e.d.

Zou het erg prettig vinden als jullie dit voor mij kunnen beantwoorden.

Groeten,
Daphne

(4de jaars leerling mbo-verpleegkunde)<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Hoi Daphne
Bij ons op school wordt gewerkt met leercoaching. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens op www.leercoaching.nl
Ik vind het wel goed dat we dit doen
Er wordt 4 jaar lang dmv een coach en het werken in coachgroepjes gewerkt
De coachgroepen worden samengesteld adhv leerstijlentest van kolb
zodoende willen ze dat we leren van anderen
in de praktijk gebeurt hier verder eigenlijk weinig mee
de werkbegeleiders werken hier niet mee
de praktijkopleiders wel
zij kijken ook wel naar de vorderingen en de persoonlijke leerdoelen waaraan is gewerkt tijdens de coaching op school bij problemen

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

11 nov 2008 20:30 #17397 door zorgstudentje
Beantwoord door zorgstudentje in topic Vraag M.b.t. Leerlingbegeleiding Competentie Gericht Leren
hallo daphne,

ik ben 3e jaars leerlingverpleegkundige en loop op het moment stage in een kinderkliniek.
wat ik persoonlijk heel prettig vindt qua begeleiding is dat mijn begeleider de initiatieven neemt wat betreft de begeleidingsgesprekken.
ik wil de opdrachten zelf kunnen inplannen.

wat ik minder vindt is dat sommige begeleiders bij de opdrachten heel erg op je vingers kijken. ik denk dat het beter is als de begeleiders dan van een afstandje kijken.
je bent toch al zenuwachtig genoeg vanwege de opdracht.

ik vind het ook belangrijk als een begeleider wel op tijd ingrijpt als er iets fout dreigt te gaan, en niet zo dat je het pas bij een tussengesprek met school erbij te horen krijgt.
wat betreft de functie van de begeleider: het ligt ook aan het opleidingsjaar. ik denk niet dat je als een eerste stage doet veel baat hebt bij een echte verpleegkundige, maar als 4e jaars is het wel beter.
het is niet erg als het een verzorgende is, als deze maar op de hoogte is van wat een verpleegkundige mag en kan doen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes!

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

12 nov 2008 14:52 #17398 door kieksy
<!--quoteo(post=17445:date=12-02-2008, 21:02:name=:-:Daphne:-:)--><div class='quotetop'>QUOTE(:-:Daphne:-: @ 12-02-2008, 21:02) <a href="index.php?act=findpost&pid=17445"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hallo,

Mijn kwaliteitsonderzoek ga ik doen over leerlingbegeleiding (in combinatie met competentie gericht leren).

Wat ik mij af vraag is wat jullie echt belangrijk vinden van begeleiding op je stage/werk.
b.v. begeleidt worden door iemand die de functie vervuld waar jij een opleiding voor doet, bepaalde manieren van communiceren, frequentie van gesprekken, wie neemt initiatief je werkbegeleider of jij, wanneer wil je dat een werkbegeleider ingrijpt en wanneer wil je wat afstand e.d.

Zou het erg prettig vinden als jullie dit voor mij kunnen beantwoorden.

Groeten,
Daphne

(4de jaars leerling mbo-verpleegkunde)<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hallo Daphne,
Ik ben een 4e jaars mbo-V student. en ben in december klaar met mn opleiding.
In het begin van je stages, wanneer je de basiszorg moet leren, vind ik dat je opzich ook door een Vz-IGer begeleidt kan worden. Ik denkt dat het wel verstandig is om sowieso je 3e en 4e jaar onder begeleiding van een verpleegkundige te staan, dit omdat je toch dat niveau moet zien te bereiken en je zo ook een goed beelt kunt krijgen van wat er van je gevraagt wordt. En men je hierop natuurlijk ook op een verpleegkundig niveau kan beoordelen.
Ik heb zelf mijn eindstage gedaan met de begeleiding van een Vz-IGer.. dit vond ik niet zo prettig, aangezien je toch op een verpleegkundig-denkniveau moet zien te komen en een VZ-IGer je daarop minder kan beoordelen.

In mijn opleiding is geleerd dat ik als stagiaire altijd het initiatief moet nemen voor gesprekken (evaluaties e.d.). Ik vind het prettig wanneer dit van beide kanten komt. Als stagiaire voel je je soms wat "te veel".. vooral wanneer je een begeleider hebt die alleen maar zit te zuchten de hele dag en aangeeft dat ze al zo druk heeft.. Ik denk dat het handig is om in je introductiegesprek al aan te geven dat je bijvoorbeeld 1x per week een gesprekje wil o.i.d. en dat je deze ook inpland gelijk.. zo hoef je dus niet steeds naar elkaar toe te komen om tijd te zoeken voor een gesprekje.. en is dit dus al van te voren geregeld.
In principe vind ik wel dat het de stagiaires opleiding is en de stagiaire dus om de evaluaties en gesprekjes moet denken...alleen wanneer het bijvoorbeeld je 1e of 2e stage is, dan mag je als begeleider ook wel een beetje initiatief nemen, om zo de stagiaire ook een beetje te helpen.

Ik vind het belangrijk dat er altijd eerlijke feedback wordt gegeven en dat de begeleider op tijd ingrijpt wanneer er iets niet goed loopt.
Ook vind ik dat je niet op je eindgesprek opeens moet krijgen te horen dat het een onvoldoende wordt.. dit zou dan al veel eerder in gesprekjes en evaluaties aan de orde moeten zijn geweest. Over de verwachtingen moet je natuulrijk ook duidelijke afspraken maken in in het introductiegesprek. De verwachtingen die je van je begeleider hebt, maar je wilt natuurlijk ook weten welke verwachtingen de instelling en begeleider van jou heeft.

Zijn deze vragen voor je scriptie???
Dan zou ik je aanraden om ook stagiaires van de instelling waar je stage loopt vragen te stellen, of leerlingen bij jou op school.
Succes ermee!!

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

17 dec 2008 11:25 #17399 door :-:daphne:-:
Beantwoord door :-:daphne:-: in topic Vraag M.b.t. Leerlingbegeleiding Competentie Gericht Leren
Heey,

Leuk dat jullie allemaal nog reageren. Inmiddels heb ik mijn kwaliteitsproduct nu zon 6 maanden geleden ingeleverd. Ik heb leerlingen en werkbegeleiders ondervraagd. Aan de hand daarvan heb ik een formulier "dagrapportage" geschreven, waarin de leerling iedere dag zijn leerdoelen benoemd en deze het begin van de dienst met de collega doorneemt, dan aan het einde van de dienst schrijft de leerling op hoe hij die dag aan de leerdoelen heeft gewerkt, en de werkbegeleider hoe hij vind dat de leerling eraan gewerkt heeft en wat zij ervan terug heeft gezien.
Daarnaast vond ik het erg belangrijk om iedere werkbegeleider op de afdeling hierover te informeren en zijn er 3 klinische lessen geweest hierover. Alsmede dat er nu 1x in de 3 maanden een werkbegeleidersoverleg is waarin zij allen bij elkaar komen om te spreken over dingen waar zij tegen aanlopen of nog niet veel van begrijpen.

Daarnaast heb ik een werkboek werkbegeleiding geschreven, waarin voor ieder leerjaar beschreven staat wat wij als werkbegeleiders van een leerling mogen verwachten, helemaal toegespits op de actuele onderwerpen en werkzaamheden van de afdeling. Belangrijk is dat dit niet gezien moet worden als iets waardoor de leerling van alles voorgekauwd krijgt, het is meer een instrument waar de werkbegeleider in een gesprek een handvat aan heeft, en kan aansturen op het laten nadenken van een leerling. B.v. hoe zie jij jezelf in een werkbespreking, welke taak/rol zou jij hierin kunnen vervullen. En dit zo in het kader van medicatie, groepsmomenten, besprekingen, persoonlijkbegeleiderschap e.d.

Op mijn eigen afdeling wordt momenteel al met dit instrument gewerkt. En ik kreeg 3 weken geleden het bericht dat de opleidingscommissie het dusdanig goed vind dat het binnen de gehele instelling in gebruik zal worden genomen.

Groeten, Daphne

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

17 dec 2008 13:16 #17400 door mart
<!--quoteo(post=19846:date=17-12-2008, 12:25:name=:-:Daphne:-:)--><div class='quotetop'>QUOTE(:-:Daphne:-: @ 17-12-2008, 12:25) <a href="index.php?act=findpost&pid=19846"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Daarnaast heb ik een werkboek werkbegeleiding geschreven, waarin voor ieder leerjaar beschreven staat wat wij als werkbegeleiders van een leerling mogen verwachten, helemaal toegespits op de actuele onderwerpen en werkzaamheden van de afdeling. Belangrijk is dat dit niet gezien moet worden als iets waardoor de leerling van alles voorgekauwd krijgt, het is meer een instrument waar de werkbegeleider in een gesprek een handvat aan heeft, en kan aansturen op het laten nadenken van een leerling. B.v. hoe zie jij jezelf in een werkbespreking, welke taak/rol zou jij hierin kunnen vervullen. En dit zo in het kader van medicatie, groepsmomenten, besprekingen, persoonlijkbegeleiderschap e.d.

Op mijn eigen afdeling wordt momenteel al met dit instrument gewerkt. En ik kreeg 3 weken geleden het bericht dat de opleidingscommissie het dusdanig goed vind dat het binnen de gehele instelling in gebruik zal worden genomen.

Groeten, Daphne<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Dat klinkt hartstikke goed. Ik ben erg benieuwd naar je werkboek. Zou ik het mogen lezen?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

12 jan 2009 21:10 #17401 door joyce-olst
hallo!

Ik ben op dit moment bezig met de opleiding tot verpleegkundige niveau 4.
Ik zit in het laatste jaar dus nu aan het orienteren op mijn scriptie.
Ik dacht ook aan het onderwerk competentiegericht leren en de daarbij behorende werkbegeleiding.
Zou ik jou scriptie eens door mogen lezen, om wat ideetjes op te doen?

Alvast bedankt!

Groetjes Joyce

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

15 mrt 2009 18:21 #17402 door kaho
Hallo,

Ik ben Karina en volg de opleiding voor operatie assistente.
Ik ga mijn scriptie houden over competentie gericht onderwijs.
Heeft iemand misschien een voorbeeld van een scriptie of wat informatie over dit onderwerp zodat ik mij kan orienteren.
Zouden jullie dit naar mij willen emailen: karinahoek@hotmail.com
Alvast bedankt,

Groetjes

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.