× Vragen, antwoorden en discussie rondom NIET beroepsinhoudelijke of arbeidsvoorwaardelijke thema's.

Topic-icon "agressie"gewoon?

29 mrt 2012 12:27 #25312 door
Ik vind het moeilijk , die agressie. Als werknemer mag je clienten weigeren ,maar als leerling moet je je het laten welgevallen anders krijg je de aantekening dat je niet met "sommige" clienten om kunt gaan . Ik zie inderdaad dat agressie iets is wat vaak gebeurd (PG) en ook dat daar erg mild op wordt gereageerd ,maar ik vraag me als leerling af tot hoe ver dat moet gaan.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

29 mrt 2012 12:34 #25313 door grootmoedertje
Ook als gediplomeerde mag je een client NIET weigeren om wat voor een rede dan ook! De mensen hebben recht op zorg,dus weigeren kan niet!Wel kun je (ook als leerling) overleggen om deze zorg samen te verlenen of even een keer door een ander te laten doen!
Ook als leerling heb je rechten,maak dit bespreekbaar

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

29 mrt 2012 12:45 #25314 door
Ik had hier inderdaad even wat meer nuance kunnen gebruiken , weigeren is niet het goede woord.
Maar meer bijvoorbeeld dat als een client iets niet wilt en slaat etc ,dat ze dan iemand anders erbij gaan halen die de zorg evt wel kan geven . Of dat de volgende dienst het doet ,dat zie ik ook vaak. Maar dat laatste vind ik ook niet echt een goede zaak .

De cliënt heeft recht op zorg , dat ben ik helemaal met je eens , maar ik heb recht op veilig werk.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

29 mrt 2012 12:54 #25315 door marja2
Ben het niet eens dat je een cliënt niet mag weigeren. In noodsituaties moet je iemand altijd helpen maar er zijn grenzen.

De cliënt heeft recht op zorg maar jij hebt recht op een veilige werkomgeving!

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

29 mrt 2012 12:59 #25316 door Tika
Hallo User,

Als ik eerlijk ben worstel ik ook met die vraag, ik probeer het bespreekbaar te maken, maar ik krijg helaas vaak negatieve reacties zo van: "belachelijk, ik ga geen mic formulier invullen, het is het risico van het vak", of: "jee als ik voor elke blauwe plek die ik door onacceptabel gedrag van de zorgvrager heb gekregen, moet rapporteren, dan kan ik er wel een paar uur bijnemen", of en dat vind ik het ergste: "ik heb er nooit last van, het zal wel aan jou liggen, je laat merken dat je bang bent". Het is echt niet gemakkelijk om het bespreekbaar te maken dit is erg jammer vooral omdat ik van sommige leden van dit forum heb begrepen dat het NIET acceptabel is. Ik ben momenteel bezig voor een verbeterplan (opdracht van school), en ik ben toch wel benieuwd hoe collega's hier mee om zullen gaan. Er zijn gelukkig ook collega's die het nu ook (af en toe), rapporteren dus wie weet. Ik ben ook leerling, maar dat zal mij verder niet beletten om het te blijven proberen. Ook merk ik dat andere teams die veelal werken op somatiek geen begrip kunnen opbrengen voor sommige situaties, dus ik begrijp ook wel waarom sommige geen mic meer invullen, Je moet uitkijken dat je niet een stempel achter je naam krijgt, want dat kan soms best vervelende consequenties voor de afdeling hebben. Dus ik begin de reacties van collega's beter te begrijpen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u:

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

29 mrt 2012 19:11 #25319 door MJosé
Beste mensen,

ik heb vandaag weer een training gegeven aan medewerkers in de zorg op pg-afdelingen. En inderdaad, weer hetzelfde verhaal als jullie beschrijven. Dezelfde reacties van collega's, of de cursisten zelf. Aan het eind van dit eerste blok merkte ik dat ze er anders over begonnen te denken, hun eigen reacties in twijfel trokken. Het belang zagen van op 1 lijn komen met collega's om degenen te beschermen die er meer last van hebben dan zij. En dat ze het niet hgoeven te accepteren 'omdat dat bij hun werk hoort'.

Vanmorgen kreeg ik de (heel interessante) nieuwsbrief binnen van de site van V&VN. Met daarop een link naar een zeer recent (vorige week gepubliceerd!)actieplan van maar liefst 3 ministeries, om geweld en agressie in de zorg terug te dringen.
Onderstaand de link naar die website, vandaaruit kun je doorlinken naar het actieplan.
Lees het eens Tika, en anderen! Hopelijk voel je je hiermee gesteund, Tika (of gebruik het om er eens mee te zwaaien en te zeggen: 'Kijk hier staat het, het Ministerie zegt het ook') om te blijven zeggen: we hoeven het niet te accepteren, laten we er melding van maken, laten we actie ondernemen. In dit actieplan staat zéér nadrukkelijk dat zorgmedewerkers er te weinig melding van maken, dat er te weinig actie wordt ondernomen, dat er op teamniveau meer moet gebeuren en zeker door de organisaties zelf ter ondersteuning van jullie.
Werk aan de winkel dus. op alle fronten.
Gelukkig wordt er ook geld uitgetrokken voor meer scholing, zijn wij ook weer blij mee ;)
Succes met dit actieplan als ondersteuning!!

www.venvn.nl/Actueel/tabid/1454/ctl/Deta...ringen-agressie.aspx

Groet, Marie-José Meijs, Aiki-connect Trainingen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tika

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

30 mrt 2012 06:13 #25320 door Tika
Heel erg bedankt voor de bruikbare tips! Ik heb het artikel uitgeprint en ik heb er toch weer vertrouwen in dat het gaat lukken.

Ik ben er heel erg mee geholpen en ik ga het bespreekbaar maken met mijn leidinggevende. Ook heb ik weer mijn zelfvertrouwen versterkt, want ik begon te twijfelen of dit wel voor mij is weggelegd.

Groet Tika

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

31 mrt 2012 12:21 #25323 door geetje
Ik ben het niet eens met de opmerking dat je een client niet mag weigeren als ie agressief is. Oké, nuances zijn wel noodzakelijk. Iemand met een verstandelijke beperking of dementerend is wel lastig. Die kunnen er weinig aan doen.
Maar als je het hebt over iemand die lichamelijk ziek is, maar verder niet?
Ik heb een situatie meegemaakt dat iemand van buitenlandse afkomst diabetes had. Woont in een verpleeghuis, en kreeg altijd de insuline aangereikt, zodat ie zelf spoot. Was altijd boos. Altijd negatief. En regelmatig agressief. Waarbij hij dus regelmatig dreigde je te prikken met de insulinenaald. En dat ook een keer gedaan heeft bij een collega.
Dan zul je nu zeggen: wat heeft het feit dat ie buitenlander is er mee te maken?
Het volgende:
Hij kwam uit een Afrikaans land, en had zich nooit willen laten testen op HIV, Hepatitis en wat hij nog meer kon hebben. Collega heeft dus een half jaar in spanning gezeten voor ze wist dat ze niets had van dat soort ziektes.
Die man wilde dus ook niemand meer de medicatie geven, en omdat verzorgen ook altijd een probleem was is hij via de officiele weg uit het verpleeghuis "gezet". Hij is toen naar huis gegaan, waar zijn vrouw de zware zorg voor hem op zich moest nemen.

Het verhaal verdient misschien geen schoonheidsprijs. Van alle kanten niet. Maar weigeren van zorg? Het moet wat mij betreft kunnen.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.