× Vragen, antwoorden en discussie rondom NIET beroepsinhoudelijke of arbeidsvoorwaardelijke thema's.

Topic-icon "agressie"gewoon?

08 apr 2012 18:20 #25361 door Tika
Hallo Withurlings,

Het klopt dat agressie vaak een reactie is op ons gedrag, echter er wonen meer clienten op een afdeling en onderling ontstaat er ook vaak ergenis en agressie. Ik zou het niet fijn vinden als ik gebeld werd met de mededeling dat mijn moeder is geslagen door een medebewoner gewoon omdat deze zorgvrager door mijn moeder niet op de juiste manier benaderd is. Ook mijn moeder heeft het besef niet meer en kan soms onbedoeld een ander ergeren.
Het komt zeker niet altijd door de benadering van de verzorgenden. Ook familie kan ondbedoeld ergenis opwekken bij de zorgvrager.
En soms ontkom je er gewoon niet aan dat een zorgvrager verzorgd moet worden als hij of zij geheel vervuild is. Of als hij of zij al dagen haar of zijn gebit niet heeft willen laten reinigen, je kan dan ontstekingen in de mond krijgen, dus soms heb je niet altijd de keuze.
Wij proberen dan echt de zorgvrager rustig te benaderen, maar als de zorgvrager het niet wil ja dan komt inderdaad de agressie in grote hevigheid naar boven.
Juist omdat de meeste verzorgenden zich dit heel goed realiseren maken zij er vaak geen melding van dat ze zijn gekrabt, gebeten, geschopt, geslagen en noem maar op. En dit baart mij zorgen. De algemene reactie is toch wel van "ze kunnen er niets aan doen".
Als een zorgvrager niet gewassen wil worden, wordt dit altijd gerespecteerd. Maar wat ik al zei soms moet je wel.

De discussie is bij mij op de afdeling momenteel in volle gang. Ik heb wel wat los gemaakt. Ook zjn de meesten min of meer bezorgd wat voor consequenties het heeft als er meerdere mic formulieren worden ingevuld wat gaat de directie hier van zeggen?
Mijn leidinggevende heeft het wel serieus opgepakt.
Zij heeft nu iedereen een uitnodiging gestuurd om op een middag deel te nemen aan deze discussie, dus wat dat aan gaat heb ik er wel goed aan gedaan om het te sprake te brengen.
Ik heb het boekje wat jij mij hebt geadviseerd besteld. Ik neem alle adviezen serieus.Ik hoop ook niet dat jullie nu denken dat ik geen plezier meer heb in mijn werk, al moet ik wel bekennen dat ik bij mijzelf te rade ben gegaan of dit wel mijn doelgroep is.

Maar nogmaals bedankt voor alle reacties ik stel ze zeer op prijs.
Gr Tika
En Grootmoedertje ik houd je zeker op de hoogte, want het is echt een hot item geworden.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

08 apr 2012 18:41 #25363 door grootmoedertje
Nou Tika,je brengt wel wat teweeg!Erg leuk om te horen dat door jou aandacht dit meer bespreekbaar wordt!
Zelf heb ik ook op PG gewerkt en ik vond/en vindt dit een prachtig stukje zorgverlening.
Er zijn op dit onderwerp veel goede reacties gekomen en dat is ook leuk om te lezen als forum lid!
Wat zou het voor een conseqentie hebben als je vaak een Mic invult?
Bij ons is het zo dat er dan gekeken wordt wat er met de bewoner aan de hand is,maar ook ons handelen naar die bewoner toe!
Dat vindt ik een goede zaak,want ook de manier waarop wij handelen,kan bij de bewoner agressie veroorzaken.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

09 apr 2012 05:18 #25366 door MJosé
Ik heb nog wat aanvullende tips voor je Tika, en misschien ook voor je collega's:
kijk eens op de site van Gezond en Zeker ( www.gezondenzeker.nl ). Daar staan 2 online modules in over omgaan met agressie: Grip op Agressie, en Omgaan met Agressief Gedrag.
Dit is niet speciaal voor omgaan met agressie voor mensen met dementie. Maar ik kan me voorstellen dat je er toch wat van opsteekt.

Deze site is sowieso interessant: hebben jullie al eens gedacht aan het instellen van een Veiligheidscoach? Die kan zich dan heel specifiek bezig houden met het thema Agressie en alles wat daarmee samenhangt. Dus ook beleid daarover, welke adviezen voor jullie het beste werken, contacten leggen met andere organisaties etc. Dan hoef jij die zware kar niet te trekken of dat jullie je allemaal samen daarmee bezig houden, dat kost ook veel tijd die je liever aan de mensen op jullie afdeling wil geven, lijkt me.

Dan nog een tip: Het CCE is een organisatie die hulp geeft als verzorgenden en andere hulpverleners vastlopen in de zorg voor een bepaalde cliënt. Als alles al is geprobeerd, en er machteloosheid en frustratie heerst. Zij beschikken over deskundigen die snel kennis en ervaring kunnen mobiliseren uit het hele land. En kunnen van daaruit de juiste adviezen geven over omgang met en verzorging van een cliënt. Kijk eens op www.cce.nl . Ik heb overigens die info uit een artikel in het tijdschrift TvV. ( www.tvvonline.nl )

Wat betreft melding maken van incidenten, daarover heb ik al eerder wat geschreven.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg houdt vanaf begin dit jaar gerichte inspecties in met name verzorgings- en verpleeghuizen. Over hoe bewoners bejegend en verzorgd worden, hoe het zit met de risico's op het gebied van veiligheid, de deskundigheid van personeel met name rondom gedragsproblemen van bewoners, het doen van melding etc etc. Het risico kan laag, gemiddeld of hoog zijn. Zij inventariseren deze aspecten en geven er adviezen over. Deze zijn bindend.
Deze rapporten komen integraal op internet en iedereen(!) kan die lezen.
Kan je je voorstellen wat er gebeurt als op aspecten ' risico hoog' wordt gescoord?
Vanuit de visie van het management, directie en Raad van Bestuur is dat zéér onwenselijk want de media duiken daar gelijk bovenop.
Ik las laatst zo'n rapport waaruit bleek dat het schortte aan deskundigheid van het personeel op het gebied van omgaan met gedragsproblemen van de bewoners met dementie. 'Risico hoog'. De week erna volgde er een persbericht met de mededeling dat het personeel inmiddels geschoold werd....Dan kan het ineens wél....

Succes Tika, je zit op de goede weg!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tika

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

22 apr 2012 17:00 #25446 door Tika
Hallo Grootmoederje,

Zoals beloofd zou ik je op de hoogte houden. Er zijn bij ons al een paar veranderingen op de afdeling doorgevoerd n.a.v. mijn eerdere berichten. Zo wordt een zorgvrager indien nodig met zijn tweeen verzorgd. Ook nemen wij er de tijd voor. Als verzorgende wil je iedereen op tijd uit bed hebbem,dit is bij PG bewoners niet haalbaar, soms heb je zoveel overedingskracht nodig dat je al een half uur bezig bent voor dat je de zorgvrager kunt verzorgen met de ADL.Dit is verder geen probleem meer bij ons op de afdeling dan maar wat later klaar met de ADL. verder zijn er meerdere bijeenkomsten gepland waarin wij onze bevindingen met elkaar kunnen delen en elkaar met tips en advies kunnen voorzien. Van hoe doe jij het nu of hoe pakken jullie dit aan?...Ik heb een aantal tips van dit forum overgenomen en ik moet zeggen dat iedereen bij ons er open voor staat dus het gaat echt de goede kant op. Verder heb ik deze opdracht meer dan uitstekend uitgevoerd en ook op school heb ik dit "thema"gebruikt bij een presentatie. En eerlijk is eerlijk het komt meer voor dan ik had gedacht en ik ben blij dat ik het bespreekbaar heb gemaakt. Nogmaals bedankt allemaal
Tika

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

22 apr 2012 17:48 #25448 door grootmoedertje
Hallo Tika,

Bedankt voor je bericht!
Erg leuk te lezen dat het onderwerp nu bespreekbaar is,dankzij jou inzet wordt er nu wat mee gedaan.Er is dus een omslag gemaakt!
Hardtsikke leuk omdat te lezen!
Succes met de opleiding!
Groetjes

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

22 apr 2012 20:21 #25451 door geetje
Tika, wat ontzettend leuk dat je zo veel effect ziet van je inzet op dit punt. Zo zie je maar, wat je te weeg kan brengen.
Super!!

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

23 apr 2012 05:10 #25454 door MJosé
Goed gedaan Tika, proficiat!
En je hebt het niet alleen voor jezelf en jullie afdeling gedaan, ook voor alle mensen die dit forum hebben meegelezen en/of hebben gereageerd.
Je ziet: zwijgen is zilver, spreken is goud!

Succes verder, groet, Marie-José

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.