× Vragen, antwoorden en discussie m.b.t. het werken binnen de zorgsector, arbeidsvoorwaarden, e.d.

Topic-icon Onkostenvergoeding mobiele telefoon thuiszorg

20 juni 2012 09:22 - 20 juni 2012 09:32 #25559 door Maya
Zoals jullie weten ben ik na jaren in de palliatieve zorg te hebben gewerkt overgestapt naar de zorg voor verstandelijk gehandicapten! Er is licht aan de horizon...ik heb een klein vast contract voor 8 uur per 1 augustus. Ik ben hier wel erg blij mee, ben er echt op mijn plekkie.

Om toch aan wat meer uurtjes te komen werk ik sinds kort als oproepkracht bij TSN thuiszorg die gecentreerd is in het oosten van het land. Nu moet ik gebruik maken van mijn eigen mobiel tijdens het werk als inval verpleegkundige. Ik probeer zo min mogelijk te bellen, maar dat lukt niet altijd. Soms moet je het afdelingshoofd bellen of overleg hebben met collega's of clienten bellen als je onverhoopt later komt. Dit wordt niet vergoedt. Ik heb gevraagd of ik het kan declareren of anderzins wijktelefoons ter beschikking gesteld kan worden. Dit kan niet en iedereen voorzien van een werkmobiel is te kostbaar. Toen heb ik gezegd dat ik vind dat ze medewerkers dan moeten vergoeden en dat het niet zo mag zijn dat ze zelf voor telefoon en kosten moeten opdraaien dat ik dan mijn mobiel dan maar thuislaat en ook niets meer uitprint thuis. Dit heb ik 1 x gedaan, toen kreeg ik een witheet afdelingshoofd aan de lijn waarom ik mijn mobiel niet bij mij had. Dit kon niet, ondanks dat ze zelf de onkostenregeling ook barslecht en personeelsonvriendelijk vind, we moeten bereikbaar zijn en rapportages is verantwoordelijkheid van de thuiszorgmedewerkers dat het op orde is. Weer de discussie gehad, zelfs op hoger niveau. Het resulteert erin, slikken of stikken. Heb voor het laatste gekozen en benoemd dat ze een andere invalkracht mogen zoeken. Ik ben principieel. Ze moeten de mobiele telefoon vergoeden. Ik vind het echt ronduit slecht en wil ook niet meer werken voor deze organisatie.

Weten jullie wat rechten zijn in het algemeen voor thuiszorgwerkers? Het gaat niet alleen om gebruik maken eigen mobiele telefoon, ook om printen van medicatievellen, rapportagevellen vanuit intranet. Ook dat wordt niet vergoedt en op kantoor kan ik niets halen. Volgens mij moet dit vergoedt worden, zijn er meerdere met ervaringen van TSN Thuizorg?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

20 juni 2012 10:29 #25562 door lorreke
Replied by lorreke on topic Onkostenvergoeding mobiele telefoon thuiszorg
als je naar intranet toe gaat (van TSN) en je bent ingelogt, dan heb je aan je rechterhand een lijstje met formuliere, hier zit ook een declaratieformulier bij daar kan je de tijd invullen dat je met je eigen mobiel belt! die beltijd moeten hun je dan gaan vergoeden!


Succes ermee!!

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

20 juni 2012 11:11 #25563 door Maya
Dit geldt niet voor ieder team is mij verteld, alleen voor teams die overgenomen zijn vanuit andere organisaties waarin dit wel was geregeld is dit nog zo om nog niet meer onrust te veroorzaken, en als het goed is willen ze dat TSN breed eraf halen dus zul je straks uit eigen zak je mobiel moeten betalen. Wil je erop wijzen dat dit speelt bij TSN. Heb zoals jij uitlegd dit gedaan, netjes een declaratie ingevuld. Maar kreeg te horen dat ik geen recht op vergoeding had, stond niet in CAO dus ze zijn niets verplicht, erg slecht geregeld allemaal. Alleen TSN thuiszorg Groningen krijgt wel wat, maar de vraag is straks: hoelang nog? Het is van het zotte dat ze zo met wijkverzorgenden en verpleegkundigen omgaan. De managers hebben alle luxe. Nee, geen beste organisatie!

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

20 juni 2012 14:53 #25564 door jolanda
Replied by jolanda on topic Onkostenvergoeding mobiele telefoon thuiszorg
Nog even en je moet gaan betalen om te werken. Helemaal gelijk dat je hiermee stopt, misschien wel iets om bij je vakbond aan te geven.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

28 juni 2012 15:56 #25571 door maxwell
Replied by maxwell on topic Onkostenvergoeding mobiele telefoon thuiszorg
Bij ons moeten wij het ook zelf betalen,maar ik heb het anders opgelost en voor mij is het ideaal.Ik neem wel me eigen mobiel mee dan kunnen ze me altyd bereiken.Maar ik neem altyd de dienst telefoon mee.Gelukkig willen de meeste collegaas niet de diensttelefoon meenemen maar ik neem hem graag mee hahhaa dat scheelt mij echt veel geld.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

28 juni 2012 16:22 - 28 juni 2012 16:24 #25572 door Maya
Heb het inmiddels nagevraagd bij de vakbond. Werkgever mag dit niet doen of ze moeten een diensttelefoon ter beschikking stellen. Ondanks dat het niet duidelijk in de CAO vermeldt staat en de werknemer kan voor zijn beroep aantonen dat hij soms bellen moet kan een rechter zeggen dat dit vergoedt moet worden. In geval van thuiszorgmedewerkers is het heel aannemelijk dat dit vergoedt moet worden. Alleen...thuiszorgwerkers zijn over het algemeen niet zo dat ze meteen naar de vakbond stappen, en dat moeten ze nu juist wel doen! TSN speelt een vies spel, ze weten dat thuiszorgmedewerkers niet gauw hun rechten gaan afdwingen bij de vakbond! Vakbond gaf aan het in de gaten te houden! Maar je hebt gewoon recht op onkostenvergoeding. Dus ik adviseer iedereen die bij TSN solliciteert: informeer hierna en laat het zwart op wit in je contract opnemen! Anders, ga niet bij ze werken! Genoeg andere thuiszorgorganisaties die het wel vergoeden of een diensttelefoon ter beschikking stellen.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

09 feb 2013 10:17 #25890 door Partner_Van
Replied by Partner_Van on topic Onkostenvergoeding mobiele telefoon thuiszorg
Ook bij Amstelring / Osira gaan ze ervanuit dat Thuiszorgmedewerkers hier een eigen telefoon voor gebruiken. Declareren mag niet want dat wordt te duur.

Eigenlijk verbieden ze het bij je hebben van een eigen mobiel want stel je voor dat je prive belt onder de werktijd.

Wanneer worden de Zorg werkgevers is wakker ?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

09 feb 2013 13:42 #25891 door lisa2
Hoi,

Dit is volgens mij allemaal de schuld van de martktwerking in de zorg.
Zo kunnen sommige organisatie`s goedkoper zijn dan andere organisatie`s die wel de telefoon vergoeden. Dus oneerlijke concurrentie en slecht werkgeverschap.
Wij( een grote organisatie in het oosten van het land )krijgen de telefoon van de stichting ;we moeten ons bij de Client in/en uit klokken. De client heeft een pasje en als we binnenkomen loggen we in en als we weggaan loggen we weer uit. Ook de planning komt op de telefoon.
Formulieren halen we op kantoor. En als je bereikbare dienst hebt wordt dit ook vergoed .
Maar 4 minuten per uur als je niet wordt opgeroepen maar toch.

Als je gaat solliciteren ;doe dit dan bij een organisatie die ISO of HKZ is gecertificeerd.

groetjes Lisa

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.