× Vragen, antwoorden en discussie m.b.t. het werken binnen de zorgsector, arbeidsvoorwaarden, e.d.

Topic-icon Opvang na schokkende gebeurtenis

12 mrt 2012 21:00 #25217 door Mensje
Opvang na schokkende gebeurtenis was gemaakt door Mensje
Een collega van mij heeft een naar incident meegemaakt m.b.t. clientenzorg en als gevolg daarvan slaapt ze nu slecht, beeld voor ogen e.d. Nu weigert (volgens haar) onze leidinggevende nazorg te geven in de vorm van bedrijfsmaatschappelijk werk e.d. Leidinggevende vind dat ze maar naar haar eigen huisarts moet gaan. Nu vroeg ik mij af of een organisatie te dwingen is om medewerkers die binnen hun werk te maken hebben met schokkende gebeurtenissen nazorg te verlenen. Wat zegt de wet of arbo hiervan? Ik heb haar geadviseerd een afspraak te maken met bedrijfsarts.

(bah...vind de zorg steeds minder leuk...)

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

12 mrt 2012 21:08 #25218 door geetje
Beantwoord door geetje in topic Opvang na schokkende gebeurtenis
Ik heb geen idee of instellingen verplicht zijn om nazorg te geven, maar het lijkt me wel een vorm van goed werkgeversschap, en het is dus wel weer verplicht om een goed werkgever te zijn.
Ikzelf werk bij een kleine instelling voor verstandelijk beperkten, en mijn instelling is daar erg mee bezig. In dit soort situaties wordt heel snel EMDR ingezet, wat bij veel mensen na weinig behandelingen al een positief effect heeft.
Misschien daar toch eens naar laten vragen?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

13 mrt 2012 15:55 #25219 door Mensje
Beantwoord door Mensje in topic Opvang na schokkende gebeurtenis
Inderdaad, het gaat om goed werknemersschap. Heb haar geadviseerd om naar de bedrijfsarts te gaan, die afspraak moet een werkgever maken als dreigt dat iemand op termijn ziek kan worden door het werk. (ook ten voordele werkgever lijkt mij) Ik vond het werkelijk getuigen van slecht werkgeversschap dat de organisatie waarin we werken haar adviseert niets te kunnen. Ze heeft een schokkende gebeurtenis meegemaakt op het werk, dan vind ik op zijn minst dat leidinggevende een protocol moet hebben hoe te handelen. Van vorige werkplekken weet ik dat een leidinggevende altijd beldde de dag erna, na een week nog eens. En als je dan last bleek te houden van de situatie ging je naar de bedrijfsarts en als die adviseerde dat een werknemer psychosociale nazorg moet hebben moet de werkgever hieraan voldoen. Hoop dat ze er verder mee kan. Voor mij getuigd het ook maar weer; de GGZ en VGZ hebben het wel beter op de rit...

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 12:54 #25237 door lisa2
Beantwoord door lisa2 in topic Opvang na schokkende gebeurtenis
Hallo,
Bij onze organisatie kan je op eigen initiatief naar de bedrijfsmaatschappelijk werker . Zonder tussenkomst van de zorgmanager. Ook is er vertrouwenspersoon waar je terecht kunt met evt. problemen.
Uiteraard kun je het met de teamleidster delen en zij zal zeker vragen hoe het met je gaat en advies geven.
Vind het vreemd dat de leidinggevende zegt niets te kunnen hierin.
Hij/zij moet een veilige werkplek bieden en niet de kop in het zand steken en hun schouders ophalen als een werknemer in de problemen komt werkgerelateerd.
Sterkte !
En als jullie organisatie geen maatsch. werker heeft dan kan je collega natuurlijk de bedrijfarts bellen .

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.