× Vragen, antwoorden en discussie m.b.t. het werken binnen de zorgsector, arbeidsvoorwaarden, e.d.

Topic-icon Uren thuiszorg

17 juni 2011 10:48 #24337 door lisa2
Replied by lisa2 on topic Uren thuiszorg
Hallo,
Gelukkig kan het ook anders in de thuiszorg.Bij ons wordt er wel kilometervergoeding betaald en de reistijd tussen clienten wordt vergoed.Wij hebben een telefoon van de werkgever(hier moeten we ook bij de client mee in/uitloggen)Dit scheelt een hoop administratie en we hebben route`s waar men met reistijd en wijken rekening houdt.
Overdracht kunnen we declareren als inproductieve code maar wordt wel betaald.:)Inderdaad de gebroken diensten zijn niet fijn, maar ik werk dan ook maar 23 uur gemiddeld(de ene week 18 en de andere door het weekend 29 )Als je een gebroken dienst hebt met een breuk langer dan een uur wordt de reistijd ook vergoed evenals de kilometers.We zijn een grote organisatie in het oosten van het land.
Ook ik mopper wel eens maar we moeten niet alleen de negatieve kant van de thuiszorg laten zien.( gebroken dienst;s`middags lekker in de zon zitten!)
groetjes Lisa

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

20 juni 2011 08:00 #24345 door Jenita
Replied by Jenita on topic Uren thuiszorg
Hoi Lisa,
Dat klinkt inderdaad heel anders!! Vreemd dat bij de ene organisatie de reistijd tussen cliënten wel vergoed wordt en bij de andere niet, terwijl het toch dezelfde CAO is...
Bedankt voor je positieve bericht over de thuiszorg!
Groetjes Jenita

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

20 juni 2011 11:24 #24349 door moniki
Replied by moniki on topic Uren thuiszorg
@lisa,
wbt de reistijd enzo wordt in tijd en kilometer vergoed...
wat mij eigenlijk nog het meeste tegen de borst stuit is, dat er bij ons structureel overuren worden gedraait, en dan heb ik het over uren boven je basisrooster, geen extra diensten...
dat dat eens een vakantietijd gebeurd, prima, logsich maar dit speelt al enige tijd...en ik vind 7 overuren in een week best wel wat...

ik wil natuurlijk ook de thuiszorg niet naar beneden halen ;) maar vind het wel jammer dat zo de plezier van werken vergaat...

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

21 juni 2011 08:28 #24353 door Jenita
Replied by Jenita on topic Uren thuiszorg
Artikel 5.4.1 Gebroken diensten
Het is de werkgever verboden, tenzij de werknemer hierom verzoekt, aan de werknemer een gebroken dienst op te dragen. Onder gebroken dienst wordt verstaan, een dienst binnen welke de werktijd wordt onderbroken gedurende tenminste een uur en ten hoogste drie uren.

Als ik dit zo lees dan mag een ochtendroute tot 10uur en een middagroute beginnende om 11:30uur dus helemaal niet?? Of lees ik het verkeerd?

Groet, Jenita

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

21 juni 2011 08:49 - 21 juni 2011 08:50 #24354 door PimvdM
Replied by PimvdM on topic Uren thuiszorg
Beste Jenita,

Dat heb je goed gelezen. Het staat in de CAO en jouw werkgever heeft zich daar dus aan te houden.
De werkgever zal je dus in de tussenliggende uren ook moeten uitbetalen of iemand anders inzetten voor de middagroute.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

21 juni 2011 10:31 - 21 juni 2011 10:35 #24356 door joost
Replied by joost on topic Uren thuiszorg
Er wordt hier steeds over DE CAO gesproken. Niet iedereen valt onder deze CAO. Daarnaast zijn er managers die lak hebben aan CAO's en je gewoon zwaar onder druk zetten. Als het maar geld oplevert!! (ik zal hier maar geen namen noemen)

"De cliënt heeft echt de zorg nodig en jij bent de enige die beschikbaar is"..."het feit dat je al 12 uur gewerkt hebt vandaag ligt aan je eigen planning, de cliënt gaat voor nietwaar??"
ALS je het dan al over CAO's gaat hebben moet je wel erg sterk in je schoenen staan. Ik was in de luxe positie te kunnen vertrekken en dat is dan ook gebeurd.

Vast herkenbare taal voor sommige van ons toch?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

21 juni 2011 10:37 #24357 door joost
Replied by joost on topic Uren thuiszorg
En ja hoor, het werk zelf is helemaal leuk, ik zou het zo weer doen. Mijn kritiek betreft puur de organisatie

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

21 juni 2011 16:29 #24360 door moppie
Replied by moppie on topic Uren thuiszorg
Het feit dat de klanten niemand anders hebben als ik niet werk lap ik aan mijn laars. Het zijn namelijk MIJN klanten niet. Ik ben slechts uitvoerende en het is ten alle tijde de verantwoording van de organisatie en niet de mijne.
Mijn werk doe ik met veel overgave, maar ik ben er niet om het management gelukkig te maken, ze lossen hun problemen maar zelf op.
Maar er zijn zoveel collega's die maar op komen draven op hun vrije dagen omdat het zo 'zielig' is voor de klanten. Hierdoor hou je met zijn allen een systeem in stand wat niet deugd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: lorreke

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.