× Vragen, antwoorden en discussie m.b.t. het werken binnen de zorgsector, arbeidsvoorwaarden, e.d.

Topic-icon Uren thuiszorg

30 mei 2011 11:41 #24247 door mams73
Hoi Allemaal,

Ik werk in de thuiszorg, en ik heb wat vragen wat betreft werkuren.
Mag je in de thuiszorg diensten draaien korter dan 2 uur? In het contract staat wel
dat je in iedere werkperiode minder dan drie uren arbeid verricht kan worden conform een vooraf vastgesteld rooster.
Wat ik denk te weten moeten alle diensten toch minimaal 2 uur zijn?

Vorige week hadden wij BIG scholing hier voor stonden wij 2 dagen ingepland van 09.00 uur t/m 16.30 nu bleek dat we de eerste dag tijdens, de les, veel eerder klaar waren, mogen ze ons die uren in mindering brengen?

Als wij onze planning krijgen, klopt het dan dat ze mensen die 24 uur van te voren zorg hebben opgezegd en die wij moeten doorstrepen, ook van onze gewerkte uren afgaan.
Ik had laatst een vroege dienst, doordat mensen de zorg hadden afgezegd, gingen er 2 uren van mijn dienst af, dit kreeg ik 1 dag van te voren te horen.
Het betekent dan wel voor mij dat ik 2 uur minder heb gewerkt, maar zijn dit dan ook direct minuren, ik stond er eigenlijk wel voor gepland?

Het blijkt dat bij ons op het werk erg weinig mensen kaas gegeten hebben van de CAO, en P&O wil in niet direct bellen, dus vandaar dat ik hier mijn vragen stel.

Groetjes Esther

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

31 mei 2011 09:24 #24254 door lisa2
Hoi Esther,
Inderdaad bij ons is het zo dat de clienten 48 uur van tevoren de zorg moeten afbellen .Doen ze dit een dag van tevoren dan mag jij de tijd die er ingepland staat toch op de client schrijven via een apart formulier(.dit staat in de leveringsvoorwaarden die de client heeft gekregen bij intake bij onze organisatie)
De diensten moeten inderdaad 2 uur zijn; bij ons je tweede dienst. bv je middag of avonddienst. Je ochtend minimaal 3uur. Kijk anders op internet CAO vvt. Bijvoorbeeld via fnv.
De uren van de cursus zijn niet gelijk minuren want soms loop je uit in de ochtendroute en werk je toch iets meer?
Tip: als iedereen de uren van de cursus op 9tot16.30 schrijft is er niets aan de hand.Maar dan moet ook iedereen dit doen. Gr Lisa

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

31 mei 2011 10:51 #24255 door mams73
Dank je wel Lisa,

Bij ons moeten clienten 24 uur van te voren de zorg opzeggen, maar mijn vraag is eigenlijk, wanneer een client de zorg op tijd heeft afgezegd, maar de planner mij dit pas doorgeeft een avond voordat ik 's morgens naar die client heen moet. Moet ik deze minuten dan van mijn daadwerkelijke gewerkte uren aftrekken, het is niet mijn fout dat dit mij niet op tijd is doorgegeven.

Wij werken met werkverantwoordingslijsten, als hier fouten op worden gemaakt, bij wie kan ik dit verhalen, tot nu toe wordt het altijd van onze tijd afgehaald, maar klopt dit wel?

Bij ons duurt een middagdienst soms maar 45 minuten, mag ik dit gewoon aanvullen tot die 2 uur?

En wat betreft de cursus, we hadden allemaal afgesproken dat we de gehele dag zouden schrijven, en dit had ik dus gedaan, nu blijkt dat 1 iemand toch daadwerkelijke tijd heeft opgeschreven, waardoor ik een telefoontje kreeg, dat ik de uren niet naar waarheid heb in gevuld!!!!

En nu ik toch bezig ben, hoeveel tijd moet/mag er zitten tussen twee routes, is dit vastgelegd?

Hopelijk zijn er nog meer mensen die hier verstand van hebben.

Groetjes Esther

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

31 mei 2011 14:45 - 31 mei 2011 14:46 #24257 door PimvdM
Beste Esther,

CAO VVT 2010 - 2012 (link zie onder, pagina 31 en verder)
Artikel 5.1.3
De werkgever meldt de vastgestelde werktijden ten minste 14 etmalen van te voren aan de werknemer. Voor kraamverzorgenden is deze termijn tenminste 10 etmalen en wordt hierbij uitgegaan van de te werken dagen in plaats van werktijden.
5.1.4
In geval van bijzondere omstandigheden met een incidenteel karakter kan, na overleg tussen werkgever en werknemer:
- afgeweken worden van het bepaalde in lid 3;
- afgeweken worden van de reeds vastgestelde werktijden.

Alleen dus bijzondere gevallen waarop de werktijd zonder doorbetaling gewijzigd mag worden. Afzegging is geen bijzondere omstandigheid.

Artikel 5.4.1 Gebroken diensten
Het is de werkgever verboden, tenzij de werknemer hierom verzoekt, aan de werknemer een gebroken dienst op te dragen. Onder gebroken dienst wordt verstaan, een dienst binnen welke de werktijd wordt onderbroken gedurende tenminste een uur en ten hoogste drie uren.

Ik kan helaas niets terugvinden over de minimale arbeidsduur in zowel arbeidstijdenwet als CAO VVT.
www.nu91-leden.nl/uploads/CAO%20VVT%202010-2012%5B1%5D.pdf

www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publi...nwet-nederlands.html

Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

04 juni 2011 09:41 #24265 door moppie
Bij de thuiszorg mag bijna alles. Het is te gek voor woorden dat als een klant afzegt dat wij dan vakantieuren moeten schrijven of een dag extra terugkomen. Dat is het risico van het vak voor de werkgever vind ik.
Wat kunnen wij er aan doen dat je werkdag ineens 4 uur is ipv 5!
Krijgt een verkoopster ook minder salaris als het stil is in de winkel.
Het allerergste vind ik dat de bond hier niets aan doet, hierdoor heb ik mijn lidmaatschap dan ook opgezegd.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

06 juni 2011 08:48 #24271 door mams73
Vandaag heb ik zo'n dag....

Vanmorgen heb ik een dienst gehad van 08.25 uur tot 09.55 uur.
Vanmiddag heb ik een dienst van 17.35 tot 19.05 uur
en vanavond een dienst van 19.35 tot 23.00 uur.
Mag dit allemaal????
En mijn vraag is vooral tussen de middag dienst en de avonddienst zit maar een half uur. Voor wie is deze tijd?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

06 juni 2011 09:47 #24273 door lorreke
die half uur is voor jezelf, dat is pauze!!
anders werk je van 17.30 tot 23.00 en je hebt recht op pauze. dus die half uur is pauze (eigen tijd)

Maar ik vind het wel een belachelijk lange dag! je kan verder niets doen want je hele dag is weg!!
ik zou het hier neit mee eens zijn en ik zou dit aangeven...
Kijk anders de cao nog even door wat er staat over gebroken diensten.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

08 juni 2011 16:26 #24281 door moniki
ik werk zelf ook in de thuiszorg...32 uur. dat is natuurlijk niet op te vullen in 4 dgn, want hele dagen werken kan niet in de thuiszorg.
ik draai dus wekelijks gebroken diensten...die mogen in totaal 11 uur duren, met ik dacht minimaal 3 uur ertussen.

mijn vraag aan jou is, hoeveel uren werk je en wat voor contract heb je?
er zijn ook verschillende organisaties waarvoor je idd voor 1 of 2 clienten de wijk in moet..

mijn ervaring was (want tegenwoordig draai ik/je stuctureel overuren) de ene dag zou je wat minder kunnen werken, en de andere dag wat meer.
wij worden ook wel eens gevraagd om extra te werken voor een uurtje of soms voor 1 client, als de clienten maar geholpen worden.

wbt het t laat doorgeven van de planner, dat klopt natuurlijk niet...zou je dit niet eens met je manager kunnen bespreken?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.