× Vragen, antwoorden en discussies m.b.t. (aan de zorg gerelateerde) beroepsinhoudelijke zaken, waar geen ander forum voor beschikbaar is.

Topic-icon Leerling begeleiding

10 feb 2005 19:41 #9862 door Anonymous
Leerling begeleiding was gemaakt door Anonymous
Hoi allemaal, ik ben laaste jaar student HBO duaal verpleegkunde . Ik ben een onderzoek aan maken over de kwaliteit van leerlingbegeleiding op de werk / stage plaats. Ik zoek naar kriterea van een kwalitatieve leerling begeleiding.
Ik vraag jullie of jullie mij ideeen zouden willen opsturen wat in jullie ogen een goede begeleiding is.
Alvast bedank
groetjes Nataly.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

11 feb 2005 09:18 #9863 door Anonymous
Beantwoord door Anonymous in topic Leerling begeleiding
Hoi,

ik ben ziekenverzorgster en ben altijd leerlingbegeleidster geweest.
Ik heb een aantal jaren geleden nog echt een gedegen opleiding gekregen.
je moest in totaal 9 dgn. 1x 4 en 1x 5 dgn. naar de bilt voor een interne en zware opleiding.
Dit was toen echt enorm goed maar dit wordt niet meer gesubsidieerd en heeft dus moeten stoppen.

Ik heb er helaas geen papieren of verslagen meer over.

Wat ze daar vooral aangaven was dat je je in moest kunnen leven in de leerling. Een werkbegeleidster kan al heel snel bedreigend over komen op een leerling.
Wees duidelijk en eerlijk, kom met voorbeelden. Maak altijd een verslag na een gesprek (dus niet gewoon bij een klein gesprekje tussendoor). Dit om onduidelijkheden te voorkomen.
Vraag ook de mening van je colleg's. Dit niet om te roddelen maar om een beter beeld te krijgen. Geef ook aan bij de leerling dat je dit doet. Vraag de leerling ook of ze je collega's een briefje willen laten schrijven als zij samen echt wat ingeoefend hebben.
Laat de leerling merken dat je er voor hun bent. Heb zelf ooit een werkbegeleidster gehad die zich voorstelde en zei dat ze niet wist wat ze moest doen en dat ze er ook niet van hield. Als je dan als l.l erg onzeker bent kunt je het verder wel vergeten.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

bianca

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

11 feb 2005 13:29 #9864 door Anonymous
Beantwoord door Anonymous in topic Leerling begeleiding
Hallo Nataly,
Kijk eens op de site van praktijkopleiden.nl, daar kan je de competenties van een praktijkopleider en werkbegeleider eventueel downloaden.
Sonja

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

11 feb 2005 19:10 #9865 door Anonymous
Beantwoord door Anonymous in topic Leerling begeleiding
Wat het allerbelangrijkste is (vind ik) is OPBOUWEND FEEDBACK geven...
Heb zelf namelijk wat negatieve ervaringen meegemaakt, ben nu ruim een half gediplomeerd, maar dat negatieve gedoe werkt nu nog steeds in mijn nadeel..

Succes met je onderzoek!!!

Groetjes Mariska

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

11 feb 2005 20:57 #9866 door Anonymous
Beantwoord door Anonymous in topic Leerling begeleiding
De dingen die ik af check en op beoordeel:

Werkt een leerling bewust
ervaart hij de dingen en geeft hij ze een plaats
kan hij / zij zichzelf zijn in alle situaties

Mijn ervaring is dat dat goede kwalitatieve onderdelen zijn om beroepshouding mee te beoordelen, naast een hoop andere zaken.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

11 feb 2005 22:24 #9867 door Anonymous
Beantwoord door Anonymous in topic Leerling begeleiding
Het gebeurt helaas nog veel te vaak in de praktijk dat leerlingen "afgebrand" worden door werkbegeleiders. Mensen die er een kick van krijgen macht te hebben over leerlingen, zij kunnen ze maken en breken. Ik heb het helaas ook meegemaakt en ik kon toentertijd bij niemand terecht. Mijn werkbegeleidster mocht me niet en maakte me het leven flink zuur. Ze wilde geen doelen aftekenen, want "dat moest ik nog maar eens oefenen". En dat terwijl een collega op papier had gezet dat het doel wat haar betreft afgetekend kon worden. Ik heb de HBO-V gedaan en initiatief nemen wordt erg toegejuicht. Mijn werkbegeleider vond me echter veel te "eigengereid" omdat ik ooit een keer een arts had gebeld zonder haar toestemming. Ik vertelde het achteraf pas en dat had niet gemogen. Dat "incident" werd ieder voortgangsgesprek weer gemeld. Ik kan nog flink wat voorbeelden noemen, maar hier laat ik het maar even bij. Op de afdeling zelf hield ik mijn mond omdat je niet als "lastige leerling" bestempeld wilt worden en de praktijkopleiders staan 9 van de 10 keer achter de werkbegeleiders, dus bij haar kon ik mijn verhaal ook niet kwijt. Ook kon ik niet terecht bij de docentbegeleider van de opleiding, want zij zijn blij een contract te hebben met instellingen en dus "zal het wel aan de leerling liggen". Ik heb heel veel energie gestopt in het schrijven van stukjes, nadat ik met andere gediplomeerden had gewerkt en doordat ik van hen steeds positieve feedback kreeg, kon mijn toenmalige werkbegeleider me niets maken, al probeerde ze me tijdens mijn eindbeoordeling nog onderuit te halen! Gelukkig had ik veel zwart op wit staan, maar ik heb wel degelijk slapeloze nachten gehad. Wat ik ervan heb geleerd? Dat ik het zelf heel anders aan wil pakken. Ik ben inmiddels gediplomeerd en krijg binnenkort een leerling te begeleiden. Ik heb ooit eens een studieopdracht leerling begeleiden uitgewerkt volgens een "begeleidingsplan" en dat zal ik nu ook weer hanteren. En ik ben van plan vaak overleg te hebben met collega's over het functioneren van de leerling. En wat Mariska zegt, opbouwende kritiek geven: eerst zeggen wat goed gaat en daarna tips geven.

Gr. Miriam

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

15 feb 2005 23:17 #9868 door Anonymous
Beantwoord door Anonymous in topic Leerling begeleiding
Beste Miriam,
Hartelijk dank voor jouw reactie. Ik herken zeer goed wat je beschrijft. Ik heb zelf meerdere situaties meegemaakt waarbij ik in de machtsconflikt met de werkbegeleiders kwam. Ook door initiatieven te nemen en te proberen nieuwe werkmethodes in de praktijk te implementeren. Ik werd b.v. aangesproken op mijn "extra"andacht" voor de patienten, wanneer ik meer aandacht besteedde in de klinische zorg aan het psychosociale welzijn van de patient (bij terminale oncologische patienten). Ik had ook op mijn eigen initiatif de arts gesproken in een acute situaite waar bij ik het noodzakelijk vond snel te reageren. Men vond dat ik mijn leerlingpositie was vergeten. Heeft een leerling een "positie"? In de loop van mijn opleding heb ik een ethische dilemma met het onderwerp "Leerling positie en machtsverhouding in het team" gemaakt. Dat heeft een goede discussie opgeleverd. Ik wil aangeven dat het zeer belangerijk is dat wij dat bespreekbaar maken, want dat is de einge manier om tot een oplossing te komen.
Beste Miriam ik heb een vraag aan jou of je mij het begeleidingsplan zou kunnen opsturen om inzicht te krijgen in de visie op begeleiding in jouw instelling. Ik werk zelf in Maastricht (academische ziekenhuis) op de longafdeling. Ze hebben daar geen duidelijke actieplan of porotocol m.b.t. tot leerlingbegeleiding. Ikzelf heb een plan gemaakt waarin leerstijlen (o.a. van Kolb), feedback en stimuleren tot correcte refelecteren centraal staat.
Nogmaals hartelijk dank voor je reactie.
Met vriendelijke groet , Nataly.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

16 feb 2005 09:35 #9869 door Anonymous
Beantwoord door Anonymous in topic Leerling begeleiding
Hoi Nataly,

Het begeleidingsplan waar ik het over heb is opgesteld a.d.h.v. het hoofdstuk "Werkbegeleiding" uit het boek "Kwaliteit en deskundigheid in de verpleegkundige beroepsuitoefening" van Hunink e.a. (isbn 90 238 4335 5). Dus het is geen protocol of actieplan, het lijkt meer op het plan wat jij zelf hebt gemaakt.

Succes ermee!

Gr. Miriam

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.