× Vragen, antwoorden en discussies m.b.t. (aan de zorg gerelateerde) beroepsinhoudelijke zaken, waar geen ander forum voor beschikbaar is.

Topic-icon medicatieweigering

04 sept 2011 08:40 #24621 door grootmoedertje
Beantwoord door grootmoedertje in topic medicatieweigering
Hallo Ewald,dank voor je duidelijke betoog!jij bent ervaringsdeskundige en ik denk dat wij als zorgverleners meer rekening moeten houden met de gedachten en gevoelens van degene die wij zorg bieden.Daarbij komt dat de tijd van klakkeloos maar pillen slikken voorbij is!En dat is een hele goede zaak!

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

06 sept 2011 08:51 #24632 door kruit
Beantwoord door kruit in topic medicatieweigering
En ik moet dan ook zowel intramuraal als extramuraal een MIC formulier invullen. Verder is alles al gezegt.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

06 sept 2011 09:31 #24634 door Ewald
Beantwoord door Ewald in topic medicatieweigering
Bij medicatie wijgering een MIC melding?

Ik weet niet op welke gronden jullie een mic moeten formuleren maar bij wijgering van medicatie heb ik en een complete zorg instelling nog nooit gehoord.

Een mic melding staat voor meldpunt incidenten commissie, nou neem ik toch niet aan dat U verkeerde medicatie toedient waar U dus wel een melding van moet maken.

Ga naar of dat er een lijst is voor Uw verantwoording om daar de medicatie te noteren of juist te noteren van wijgering.

Met Vriendelijke Groet
Ewald - Zorgvrager

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

06 sept 2011 16:27 #24636 door grootmoedertje
Beantwoord door grootmoedertje in topic medicatieweigering
Hallo Ewald,ook in de zorginstelling waar ik werk moet er een Mic worden ingevuld bij medicijn weigering.En dat vindt ik dus ook vreemd.Als je wilsbekwaam bent,mag je toch zelf beslissen of je medicijnen slikt of niet?
Als ik een medicijn fout maak of een medicijn vergeet te geven moet er een Mic worden ingevuld en dat vindt ik logisch!Bij weigering vul ik ook een Mic in omdat dat moet van de zorginstelling waar ik werk,maar ik heb dat altijd raar gevonden.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

06 sept 2011 17:07 #24638 door kruit
Beantwoord door kruit in topic medicatieweigering
Het is zelf zo dat ik een MIC formulier in moet vullen als een cliënt afgesproken zorg weigert.
Ik denk dat op deze wijze de organisaties zichzelf beschermen.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

07 sept 2011 22:41 #24646 door Ewald
Beantwoord door Ewald in topic medicatieweigering
Allereeste excuses voor de wat verlate reactie.

Vandaag juridisch overleg gehad over medicatie wijgering en mic verplichting.

Binnen de zorg instelling is het wijgeren van medicatie geen incident.
Echter moet er een mic op worden gemaakt bij een directe fout in medicatiefe toediening.

Een instelling kan dan ook niet op plicht stellen een mic op te maken.
( Letwel dat dit over psychiatrische instellingen gaat maar ga er vannuit dat dit binnen iedere zorgbranche door inspectie volksgezondheid is vastgelecht )

Indien er een dossier van de patiént is laat dan Uw leidinggevende overhalen om dit hierin te noteren.
Een mic melding is en de naam zecht het al voor incidenten en niet voor wijgeringen.

( meldpunt incidenten commissie en niet meldpunt medicatiewijgering commissie )

Echter ben ik als ik even mag brainstormen wel voor een systeem om medicatie digitaal vast te leggen dan kan daar makkelijker in afgelijd worden wanneer een patiënt wel of geen pillen neemt of wijgerd. dit natuurlijk wel met een persoonlijke id code van een medewerker of indien bekwaam de patiënt.

dit laatste kan ook handig zijn voor de patiënt in ambulante zorgverlening met medicatie thuis zitten, zij zouden een persoonlijke id systeem inlog moeten hebben dan om hun eigen verrantwoording te kunnen tonen naar hun zelf en naar hun directe begeleiders, ( Zie eerder kopje zelfstandigheid en medicatiedwang )

op deze manier dwing je de patiënt niet en heeft zij weer de volle controle.


Ik begrijp ook uit Uw verhaal dat dit over ambulate zorg gaat binnen thuiszorg maar verbeter mij als ik het fout heb.

2 vragen is het mogenlijk de patiënt zelf te laten beoordenen en zou een dergelijk systeem wel haalbaar zijn.

Indien het de thuiszorg betreft en zou zo'n systeem niet haalbaar zijn spreek dan af een lijst achter te laten of tot een compromis te komen wanner deze patiënten bekwaan zijn aan te geven dat zij hun pillen hebben genomen.

Leg verrantwoording terug bij de patiënt indien dit mogenlijk is, let wel dat de zorgvragers langere periode zelfstadig is geweest of wildt zijn en dus niet ( begrijp mij niet verkeerd ) als een klein kind aan de hand willen worden gehouden.

Wederom indien dit niet gaat ga naar de rechter en probeer een machtiging af te dwingen als dit echt een ernst betreft, daarme bedoel ik de directe gevaren van het niet nemen lichamelijk of geestelijk.

En laat de mic voor wat het is

Met Vriendelijke Groet
Ewald

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

08 sept 2011 13:59 #24647 door kruit
Beantwoord door kruit in topic medicatieweigering
Vanmorgen navraag gedaan bij een collega die in de mic commissie zit. Toevallig was er vanmiddag een vergadering en daar zijn de vragen behandeld.
De uitslag was als volgt:
Inderdaad een mic formulier invullen bij weigering van medicatie of zorg. Deze worden beoordeeld door de kwaliteitscommissie die eventueel terug kan koppelen met advies of veranderde afspraak. Op deze wijze is de betreffende verzorgende gedekt.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 12:25 #25192 door Ewald
Beantwoord door Ewald in topic medicatieweigering
Allereerst hallo weer en sorry voor weer een extreem verlate reactie.

Na veelvuldig onderzoek en rondjes lopen langs de nodige juridische diensten, instellingen en overige zorgaanbieder ben ik wel achter een belangrijk feit gekomen.

Medicatie weigering is een persoonlijk feit dat niet een juridische status moet hebben verplicht een mic aan te maken, echter is dit een vaag gebied dat als een cliënt de medicatie aangeleverd krijgt door een zorg hulpverlener valt dit onder de term medicatiebewaking.

Er zijn instellingen die een lijst accepteren instellingen die het afgeven en klaar en instellingen die tot op het bot gaan medicatie direct in te nemen en anders maar niet.

Medicatiebewaking is de taak van de hulpverlener dus volledige verantwoordelijkheid van de desbetreffende hulpverlener.

een mic bij weigering is dus de verantwoording verantwoorden.

VB.

Een cliënt weigert zijn hart pillen stelselmatig en komt te overlijden.
Iedere hulpverlener zegt dat hij zijn pillen heeft geweigerd
Zonder een mic melding kan dit een hele heisa worden want, "waar staat dit dan vermeld"
Met een mic melding is dit dus vastgelegd en veel veiliger voor de instelling of zorgaanbieder

Dit is slechts 1 simpel voorbeeld van de vele zaken die aan een mic verplichting vasthangen

Medicatie weigering en bewaking zijn dus 2 verschillende zaken die dicht bij elkaar liggen

terug te komend op de hoofdvraag
Ik heb even een vraag aan jullie en het gaat over iets wat ik niet in de boeken kan vinden en op internet ook niet dus jullie zijn mijn laatste hoop (klinkt tragisch)
Wat kan je als vpk doen als je zorgvrager medicatie weigert en wat meot je dan met deze medicatie doen. Kan je stappen ondernemen ?

Ik hoop dat jullie mij meer kunnenvertellen over medicatie weigering
Groetjes
Erik
----

Laat de cliënt zij eigen regie houden ook al kost dit extra werk.

PS er zijn instellingen die een andere term vast houden dan de meest voorkomende mic term

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.