× Vragen, antwoorden en discussies m.b.t. (aan de zorg gerelateerde) beroepsinhoudelijke zaken, waar geen ander forum voor beschikbaar is.

Topic-icon gaten in de route

19 jan 2014 14:33 - 19 jan 2014 14:34 #26260 door geetje
gaten in de route was gemaakt door geetje
Dames, ik heb een vraagje:
Ik werk in de thuiszorg en val onder de CAO VVT.
Als ik de middagroute heb op het werk, heb ik gaten in de route. Zeg maar om 2 uur bij een client zijn voor 10 minuten, en dan pas weer om kwart voor 3, en zo gaat het de hele middag door.

Nu wil mijn teamleidster dat ik die tussenliggende tijd op "wacht/beschikbaarheid" zet, maar dat is toch raar?
Ik kan niet naar huis, zit dus verplicht te niksen op kantoor, want ik ben ook geen evv'er zodat ik dingen voor mijn clienten kan doen. En bij "wacht/beschikbaarheid" krijg je dus 3 minuten per uur als werk gerekend.
Dat betekend dat ik die dagen om 7.30 begin, om 17.15 uur klaar ben (ik pak dan wel een uur pauze tussen de middag) maar dat ik dan maar 6 uur werk heb of zo, terwijl ik wel ruim 8,5 uur bezig ben. Althans, bezig, maar in ieder geval op het werk en kan niet iets voor mezelf doen.

Hoe doen ze dit bij jullie?
In de CAO kan ik niets over dit soort dingen vinden dus erg lastig.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

20 jan 2014 14:39 #26261 door lisa2
Beantwoord door lisa2 in topic gaten in de route
Hoi Geetje,

Kan niemand anders de cliënt van 14.00 overnemen die wel op kantoor zit voor coördinatie?
Bij ons "plakken" ze de cliënten zoveel mogelijk aan elkaar in een route.
En als iemand afwijkende tijden zorg nodig heeft doet iemand dat die kantoordienst heeft.
Zodat de echte middagdienst aaneengesloten is.

De term wacht/beschikbaarheid heet bij ons bereikbaarheid en kun je dus ook voor calamiteiten opgeroepen worden als iemand hulp nodig heet voor een lekkende stoma of iets dergelijks.
Waardeloos is het toch dat je daar maar 3 minuten voor betaald krijgt.
In het weekend kun je dan ook geen kant op want je moet binnen een kwartier de oproep beantwoorden.
We hebben ook een marge in de tijd dat we kunnen komen. bijvoorbeeld tussen 14.00 en 14.30 zodat je de route`s beter kunt afstemmen.

groetjes Lisa

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

21 jan 2014 09:57 #26262 door Ryanvanlierop
Beantwoord door Ryanvanlierop in topic gaten in de route
Hallo Geertje,

Hoe wordt bij jullie gepland en en welk systeem?
Daar is veel winst te behalen voor client, medewerker en zorginstelling., juist ook op medewerkerstevredenheid

Gr

Ryan

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

21 jan 2014 11:22 #26263 door geetje
Beantwoord door geetje in topic gaten in de route
Wij werken in Nedap.

Er zit dus niet altijd iemand op kantoor, omdat daar gewoon geen werk in zit, en we dus een eind van het "hoofdteam" af zitten. Echt in een klein dorp.

Gister dus eens contact opgenomen met de vakbond, en die zeggen dat het dus niet kan, op deze manier. Je kan niet weg, moet aanwezig zijn voor oproepen en in de thuiszorg kan zelfs de term "wacht/beschikbaarheid" niet gebruikt worden. Dit kan en mag alleen in de kraamzorg. Volgens hen is het vergelijkbaar met een verzorgings of verpleeghuis. Er is altijd iemand aanwezig, ook als mensen even geen zorg nodig hebben. Zij zeiden: kijk bij een receptie in een bedrijf of verpleeghuis. Komt er niemand, dan zit je daar toch en word het gewoon geteld als een hele dienst.
Hierop heb ik dus contact opgenomen met de OR en die hebben vandaag vergadering en dan gingen ze dat eens bespreken. Ik hoor van de week verder.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

21 jan 2014 11:36 - 21 jan 2014 11:40 #26264 door geetje
Beantwoord door geetje in topic gaten in de route
Oh, nog even een aanvulling.
Wij zitten in een soort appartementencomplex, en daar zitten veel mensen in die zorg nodig hebben. En dan krijg je dus het probleem dat we verschillende mensen hebben die precies op een vaste tijd medicatie nodig hebben. Dat betekend dus het volgende voor de middagroute.
13.00 uur mevrouw A voor 10 minuten.
13.45 uur mevrouw B voor 10 minuten.
14.30 uur mevrouw C voor 10 minuten.
15.00 uur mevrouw A weer voor 10 minuten.
15.30 uur mevrouw B weer voor 10 minuten.
16.00 uur mevrouw D voor een half uur.
En daarna nog 3 clienten die ik bloedsuiker en insuline moet prikken.

Met reistijd erbij ben ik dan om kwart over 5 klaar.
Maar het gaat dus om die tijd tussen 13.00 uur en 16.00 uur, waarvoor dan maar 50 minuten geteld word als werktijd en de rest als wacht/beschikbaarheid. Dat is dus ruim 2 uur, waarvan dan maar zo'n 7 minuten als werktijd geteld wordt. En zo kom ik dus nooit aan mijn uren, omdat het wel als gewone middagdienst gerekend wordt. En daar wordt natuurlijk op geroosterd.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

21 jan 2014 15:14 #26265 door lisa2
Beantwoord door lisa2 in topic gaten in de route
Hoi Geetje,

En indirect productief, overig werk; mag je die term niet gebruiken?
Daar valt reistijd,overdracht ,vergadering, werkoverleg enz. onder bij ons.
In medewerkersportaal rechter kant. tenminste bij onze stichting.
Klokken jullie in bij de cliënt met een telefoon en pasje aan de deur?

In ieder geval loopt de route niet vloeiend en is het niet terecht dat je de tussenliggende tijd niet betaald krijgt.
Want de route moet aaneengesloten zijn . Officieel heb je teveel breuken in je dienst nu.
Kijk eens wat de CAO hier over zegt.

succes

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

22 jan 2014 17:05 #26266 door geetje
Beantwoord door geetje in topic gaten in de route
Tsja, dat is dus het probleem: ik schrijf nu "overig" maar dat vinden ze eigenlijk niet goed. Maar ik vind het absurd dat ik op het werk ben, niks te doen heb, en dan maar "vrije tijd" moet gebruiken.
Wij klokken inderdaad met een telefoon en een pasje in bij clienten.

Maar goed, ik moet even afwachten, want de OR is nu bezig om het uit te zoeken, dus ik wacht het even af.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

10 feb 2014 13:28 #26285 door lorreke
Beantwoord door lorreke in topic gaten in de route
Tsja,,,
zo werkt dat bij ons ook.
De uren blijven daardoor wel hetzlefde als het op bereikbaarheid gezet.
dus als je vn 7-16 uur werk zijn je uren gewoon 9 waardoor je niet in de min komt,
het betaald alleen 5 min per uur.
zo doen ze dat bij ons ook, maar ik heb er gelukkig nog niets van gemerkt in de protomonnee
En doordat ze er bereikbaarheid op zetten op tijden waar je geen clineten hebt, komt je niet in de min omdat je wel gewoon je uren krijgt,

Ben het er niet mee eens, maar goed kom er gelukkig niet door in de min

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.