× Vragen, antwoorden en discussies m.b.t. (aan de zorg gerelateerde) beroepsinhoudelijke zaken, waar geen ander forum voor beschikbaar is.

Topic-icon Coachingplan

31 juli 2006 00:30 #14204 door mariëlle
Hallo allemaal,

Voor mijn differentiatie van de HBO-V wil ik een coachinplan gaan maken gericht op leerlingen die een klinische les of themabijeenkomst moeten geven als deel van hun opleiding. Nu is mijn vraag, heeft iemand al eens zoiets gedaan en zo ja, zou ik dat dan eens mogen inzien? Ik wil het puur gebruiken als voorbeeld hoor, zal het zeker niet klakkeloos overnemen. Ik heb me suf gegoogled, maar helaas niets bruikbaars kunnen vinden.

Groeten,
Marielle.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

04 aug 2006 04:55 #14205 door mariëlle
Is er nou niemand die me kan helpen?????????

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

04 aug 2006 13:38 #14206 door josé
misschien moet je je berichtje wat uitgebreider toelichten? wat wil je precies coachen? wil je inhoudelijk ingaan op hoe een klinische les moet worden gegeven of wil je ingaan op de didactische competenties van de leerling bij het geven van zon les? groet jose

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

05 aug 2006 00:50 #14207 door mariëlle
Ja Jose, daar zit wel wat in. De bedoeling is dat ik, in de functie van werkbegeleider, een of meerdere leerlingen ga coachen die een klinische les of themabijeenkomst moeten geven. Ik moet daar een coachingplan voor maken. Je zou het kunnen zien als een plan van aanpak, dus wat moet je allemaal doen om de betreffende leerling zo goed mogelijk te coachen zodat hij/zij een goede klinische les kan neerzetten. Het moet dus wel echt om coachen gaan en uitdrukkelijk niet om het traditionele werkbegeleiden. De leerling moet dus geen kant en klare info van mij krijgen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

05 aug 2006 14:37 #14208 door josé
hoi Marielle,
het in elkaar zetten van een klinische les is het werk van de leerling. wanneer ze er niet uit komen of wanneer het concept klaar is dan kun je pas gaan coachen lijkt me. omdat dit per situatie verschillend is lijkt het me erg moeilijk om hier een plan voor te maken. misschien moet je voor jezelf een traject uitzetten,gebaseerd op je eigen kennis en inzicht op dat gebied,wat je achteraf kunt vergelijken met de inspanningen van de leerling. de verschillen in jullie beider aanpak is dan aanleiding om hierover in gesprek te gaan,maar het lijkt me niet gemakkelijk om hier een standaard plan voor te ontwikkelen. ik hoop dat je hier wat mee kunt succes Jose.

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

09 aug 2006 08:52 #14209 door karin
Hoi Marielle,

Misschien moet je de klinische les even loslaten en gaan google-en op coaching, werkbegeleiding, begeleiding van stagiares. Ik denk namelijk niet dat de klinische les de wijze van coaching ontzettend veranderd. Kijk ook eens in je studieboeken, als het goed is hebben jullie les gehad in het begeleiden van verpleegkundigen in opleiding. Als je hieruit dan coachingtechnieken enzo vindt, kun je deze vervolgens specifiek maken voor een klinische les.

Hoop dat je hier iets aan hebt?!

groet karin

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

10 aug 2006 00:06 #14210 door mariëlle
Lieve mensen, ik zoek een voorbeeld van een coachingsplan. Is het dan echt zo onduidelijk? Laat ik het dan anders formuleren, heeft er onlangs iemand de rol van coach afgesloten tijdens zijn/haar differentiatie HBO-V. Zou ik dat dan eventueel mogen inzien?
Karin, dank voor je reactie, maar google is sowieso altijd mijn eerste stap...............

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

13 okt 2007 11:26 #14211 door klaasje

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.