Leden netwerk
ZorgPortaal.nl
Vorige pagina   Homepage    Leden Netwerk    Forums    ZorgForum    ZorgForum > Beroepsinhoud   stervensproces bij dementerenden

Menu - Forum's

(advertentie)
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Vragen, antwoorden en discussies m.b.t. (aan de zorg gerelateerde) beroepsinhoudelijke zaken, waar geen ander forum voor beschikbaar is.

Onderwerp: stervensproces bij dementerenden

stervensproces bij dementerenden 12 juni 2002 14:42 #2135

Ik zou graag ervaringen willen verzamelen van personeel of familie die [nauw]betrokken is of geweest, bij het stervensproces van een dementerende patient wonende in een verpleeghuis.
Doel: De ervaringen kunnen dan gebruikt worden om een [nog] betere begeleiding naar je collega of familie te kunnen geven.

Om een beter beeld te kunnen krijgen, hoe de beleving is bij jou als zorgverlener of bij familie/ relatie, heb ik hieronder enkele vragen gezet:

1. Hoe zie je jouw rol hierin
2. Is het sterven van een demente anders dan bij een 'normaal' stervende?
3. Heb je een band met de stervende demente bewoner?
4. Hoe ervaar je het sterven, ben je er emotioneel bij betrokken
5. Ben je in staat om de stervende bij schokken/angst te kalmeren
6. Zie je ook de angst bij de stervende, ondanks de dementie
7. Neem je de tijd om de stervende te begeleiden, door b.v erbij te gaan zitten en te praten
8. Kun je met de familie over het naderende sterven van hun relatie praten
9. Sta je open voor emoties van de familie, hoe sterk ze ook zijn
10.Hoe word je zelf naderhand opgevangen?

De reacties stel ik zeer op prijs!
Heb je nog andere aanvullingen/ ervaringen geef ze dan alsjeblieft.
Wil je ze persoonlijk doorgeven, dan kun je die ook naar mij e-mailen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Anonymous
  • Anonymous's Profielfoto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stervensproces bij dementerenden 25 juni 2002 18:24 #2136

Ik vind dat ik zelf een heel belangrijke rol heb in het stervensproces van een dementerende zorgvrager,daar je de zorgvrager vaak al een geruime tijd heb verzorgd en je een band met zowel de zorgvrager als de familie heb opgebouwd.
Het stervingsproces bij een dementerende verschilt niet veel van een reguliere zorgvrager,het grootste verschil vind ik dat je bij een dementerende zorgvrager sneller overgaat op lichamelijk contact d.m.v aanraken/strelen van het gelaat/handverzorging met cremes.Je bemerk hier heel sterk dat als er enig onrust aanwezig is dit een kalmerende/geruststellende werking heeft op de zorgvrager.
Voor familie ben je in het stervensproces onmisbaar zij hebben gedurende het ziekteproces(dementie)al beetje bij beetje afschijd moeten nemen van hun dierbare,maar staat toch machteloos als hun dierbare gaat hallucineren en om moeder roepen.Zeker voor hen is het belangrijk dat je een luisterend oor enigzins een schouder kunt aanbieden zij zijn hun dierbare enige tijd geleden kwijt geraakt maar dit is definitief.Geef hen de ruimte om hun gevoelens te uiten veelal vragen ze niet om antwoorden maar alleen om steun.Ik sta open voor de emoties van familieleden dit is niet altijd even makkelijk daar er vaak bepaalde conflicten zijn geweest met de zorgvrager en de familie.Ik probeer dit altijd onpartijdig mee om te gaan.Voor steun kan ik terecht bij mijn collega's en teamleider zodat ik niet met een bezwaard hart naar huis hoeft te gaan.
Het contact met je collega's en teamleider is bij de begeleiding van een terminale zorgvrager en zijn familie erg belangrijk,want ook zelf moet je je hart kunnen luchten ander blijf je niet in evenwicht en kan op deze wijze dan ook weinig voor anderen betekenen.

ik hoop je genoeg gegevens te hebben verstrekt zoniet mail je maar.
groetjes marion
  • Anonymous
  • Anonymous's Profielfoto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Moderators: moderator
Tijd voor maken pagina: 0.247 seconden

Menu - Forum's

(advertentie)

ORGANISATIE in de spotlight...

GGZ inGeest

Lees Meer

(aanbieding)

Handboek Solliciteren: Van LinkedIn tot Power CV

Leer wat de beste manier van solliciteren is met het Handboek Solliciteren! ...

Lees Meer

ORGANISATIE in de spotlight...

LogiZ

Lees Meer

(aanbieding)

Parkerpen met handtekening Florence Nightingale

Prettig schrijvende pen van Parker waarin de originele handtekening van Flo ...

Lees Meer