Hallo Tika
ik geef al jaren de training "Omgaan met Grensoverschrijdend Gedrag en Agressie" aan medewerkers in de Zorg. En al die jaren hoor ik "ach, het hoort er bij", "hij/zij is nou eenmaal zo", "het heeft geen zin er melding van te maken want ze (manager) doen er toch niks mee" etc etc. Dus heel herkenbaar wat je schrijft!
Echter....de nieuwe Arbowet-PSA van 2007 is hier heel duidelijk in: je maakt het mee maar je hoeft het niet te accepteren! Je werkgever is zelfs verplicht jou en je collega's een training aan te bieden zodat jij weet hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
Daar staat tegenover dat deze arbo-wet jou en je collega's eveneens verplicht schriftelijk melding te maken van gebeurtenissen die onveilig waren of waar jij (fysiek of psychisch) last van hebt. Doe je het niet, en gebeurt er toch iets omdat men niet eerder actie kon ondernemen, dan ben je mede verantwoordelijk voor de gevolgen (bijv. ziekteverzuim). Klinkt cru maar het is wel waar.
Als niemand iets schriftelijk meldt, krijgt het management ook geen zicht op wat er werkelijk speelt op een afdeling of in een wijk. En kunnen er ook geen andere maatregelen worden genomen.
Sinds kort geef ik met mijn collega nu ook deze training aan jouw collega's die op pg-afdelingen werken. Ze zijn razend enthousiast! Wij geven handvatten om eigen veiligheid te vergroten, in respect voor de mens met pg.
Als niemand iets had gemeld, was deze training er ook niet gekomen.
Plus: als je er met elkaar over praat, kom je misschien tot de conclusie dat die man of vrouw met pg wellicht via dit gedrag iets heel anders wil aangeven. Meer dan 1/3 van deze mensen heeft pijnklachten die niet begrepen worden! Niet alleen pijn, maar ook angst, verdriet, onmacht etc kan vaak nog alleen maar geuit worden middels fysiek gedrag wat wij vanuit onbegrip bestempelen als 'agressief'.
Met een ander soort bejegening, pijnmedicatie etc kan dit gedrag positief veranderen.
Tip: in de tijdschriften TvV, TvZ en de websites van V&VN, tvvonline en tvzdirect is de laatste tijd veel over dit thema te lezen.
Maak het bespreekbaar! Je hoeft het niet te accepteren, en er is zoveel méér dat je samen kunt doen om dit gedrag een positieve wending te geven! Wel ook schriftelijk melden he!
Succes! Marie-José Meijs, Aiki-connect trainingen