Beste mensen,
ik heb vandaag weer een training gegeven aan medewerkers in de zorg op pg-afdelingen. En inderdaad, weer hetzelfde verhaal als jullie beschrijven. Dezelfde reacties van collega's, of de cursisten zelf. Aan het eind van dit eerste blok merkte ik dat ze er anders over begonnen te denken, hun eigen reacties in twijfel trokken. Het belang zagen van op 1 lijn komen met collega's om degenen te beschermen die er meer last van hebben dan zij. En dat ze het niet hgoeven te accepteren 'omdat dat bij hun werk hoort'.
Vanmorgen kreeg ik de (heel interessante) nieuwsbrief binnen van de site van V&VN. Met daarop een link naar een zeer recent (vorige week gepubliceerd!)actieplan van maar liefst 3 ministeries, om geweld en agressie in de zorg terug te dringen.
Onderstaand de link naar die website, vandaaruit kun je doorlinken naar het actieplan.
Lees het eens Tika, en anderen! Hopelijk voel je je hiermee gesteund, Tika (of gebruik het om er eens mee te zwaaien en te zeggen: 'Kijk hier staat het, het Ministerie zegt het ook') om te blijven zeggen: we hoeven het niet te accepteren, laten we er melding van maken, laten we actie ondernemen. In dit actieplan staat zéér nadrukkelijk dat zorgmedewerkers er te weinig melding van maken, dat er te weinig actie wordt ondernomen, dat er op teamniveau meer moet gebeuren en zeker door de organisaties zelf ter ondersteuning van jullie.
Werk aan de winkel dus. op alle fronten.
Gelukkig wordt er ook geld uitgetrokken voor meer scholing, zijn wij ook weer blij mee

Succes met dit actieplan als ondersteuning!!
www.venvn.nl/Actueel/tabid/1454/ctl/Deta...ringen-agressie.aspx
Groet, Marie-José Meijs, Aiki-connect Trainingen